Plantesykdom?

Hei på dere. Min ene sønn har fått akvarium til 8-årsdagen sin. Vi har "innstallert" akvariet på 43 liter med diverse som fulgte med i pakkeløsningen, og var i butikken og kjøpte planter sist torsdag, blant annet vasspest. I dag hadde vi tenkt å kjøpe fisker, men til min store forskrekkelse ser vasspesten syk ut !! Den henger med hodet, er blek, brun, og har i tillegg bomullslignende spindel på se. Den andre typen plante vi kjøpte ser ut til å ha det bra. Hva gjør jeg ?
Har du tatt av potta og plantet stiklingene ut en for en? Hvis ikke bør du gjøre det. Står den i bunt, kan den rotne i rota.

Står akvarie slik at det kommer dagslys inn? Med vårsola kommer algene, så det kan i så fall være lurt å flytte det. Eller du kan legge et håndkle over om dagen.

Har dere røtter i akvariet? Hvis spindelvevet er seigt og lukter vondt, kan det være sopp som ofte kommer på redmoore-røtter. Ikke farlig, men litt ekkelt.

Karet er litt lite til å kjøpe ancistrus, som spiser alger. Men guppy og molly er også algespisere.

Vasspest er en fin plante i nyoppsatt akvarium for den vokser raskt. DEssuten er den fin å gjemme seg i for yngel, slik at de ikke blir spist. Ofte kommer det nye skudd, som kan plantes ut igjen.

Lykke til med akvariet! Veldig fin hobby.

Et par tips til.
Ikke sett inn fisk for tidlig. Og ikke fyll opp karet med for mange fisk. Maks to i starten, så kan dere sette inn to til etter ei uke. Og det holder i en 43 liter hvis fiskene og dere skal ha det bra. Velger dere levendefødere (guppy, molly, platy) av begge kjønn får de dessuten raskt yngel. Det blir fort for mange, er min erfaring.

Bytt 15-20 prosent av vannet to ganger i uka, i hvert fall i starten. Sett friskt kaldtvann fra springen til lufting i ei bøtte en eller to dager før, så har dere temperert vann klart til vannbytte. Jeg har i aquasafe og 1 gram salt (ektozon) pr ti liter til levendeføderne, men mange sier man trygt kan droppe saltet.

10-14 dager etter oppsett er farligste tida å sette inn fisk, for da er giftstoffene på topp (ammoniakk og nitritt). Mye å lese om dette her på forumet og det lønner seg virkelig å lytte til rådene, er min erfaring.

Lykke til!
Takk for svar.
Vi har plantet stenglene hver for seg, og tatt av det som skulle taes av ved utplanting. Jeg har ringt fiskeforretningen der vi kjøpte planten, og de skal ringe opp igjen når hun som kunne om dette kommer på jobb. Så da får vi vente å se hva hun sier. Den andre planten, som jeg ikke husker hva heter, ser ut til å trives godt så på meg virker det som om det er vasspesten.
Vasspest er som regel en grei plante å ha med å gjøre. Hvis du gir den litt tid kanskje den får nye skudd etter hvert.

Som algespiser (hvis nødvendig) kan du alltids kjøpe eplesnegler. Du kan kikke i annonsene her på forumet og se om du finner noen med pene farger. Man finner dem i rosa, blå, lilla osv osv. Kan f eks velge sønnen din sin favorittfarge?

Som nevnt over burde du ikke sette i fisk for tidlig. Filteret må nemlig få tid på seg til å opparbeide nyttige bakterier som tar seg av giftstoffer som fiskene produserer. Dette tar en måneds tid etter filteret er satt i gang og du har satt planter i karet. Hvis du setter i fisk før det har gått en måned risikerer du både sykdom og død blant fiskene, og det er vel ikke særlig gøyalt for en ung gutt...

Foreslår at du leser om oppstart av akvarie og vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© McEve
Reklame for plussmedlemskap