Fiskene dør, 43 l akvarium

Hei!
Vi anskaffet et 43 l akvarie til jul. Etter det har all fisk dødd, og vi starter opp igjen... For to dager siden anskaffet vi fisk, 1 hannguppy og 2 hunnguppy samt en ancistrus. Ancistruesen var død til morgenen idag, og hanguppyen svømmer med snuta i vannflata og kroppen ned. Har skiftet 10 l vann og tilsatt stress og vannforbedringsmiddel.

Noen som har gode råd?
43 liter er såpass lite at det vel egentlig helst er for viderekomne. Vanskelig å få noe til å bli stabilt i et så lite akvarium. Men det kan jo også hende at fiskene var syke da dere kjøpte dem.

Hvordan er filteret? Hvordan renser dere filteret? Har dere varmekolbe?
Filteret renses i akvarievann, og jeg renset det for ca 1 uke siden. Filteret fulgte med pakken vi kjøpte. Og vi har varmekolbe.

Jeg tror ikke at fisken er syk fra butikken.
At fisken gisper i overflaten skyles enten oksygenmangel eller nitrittforgiftning.

Har du dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat? Hvis ikke burde du stikke og kjøpe.

Hvor lenge har karet vært i drift? (Altså hvor lenge er det siden du fylte det og satte i planter og startet filteret sist)
Ja, rådet må bli å ta med en vannprøve til akvariebutikken og be de om å kjøre tester.
De fleste (jeg kjenner til ihvertfall) tilbyr å gjøre dette gratis
Jeg testet vannen i butikk for to dager siden, og alt var bra da. Vi startet opp akvariet i romjulen, men etter massiv fiskedød har akvariet stått uten fisk i ca to uker. Renset filter for ca en uke siden. Fiskene fikk mat igår, og det er den eneste maten som har vært i akvariet på ca to uker. Jeg tror ikke det er nitritt, men kanskje det er lite oksygen i vannet?

Hva kan jeg gjøre for å øke oksygenmengden i vannet?
Fidus
Hva kan jeg gjøre for å øke oksygenmengden i vannet?


Sørge for mer bevegelse i vannskorpa.

Eventuelt senke temperaturen et par grader hvis den er høyere enn 25-26 grader.
Kampfisk
[QUOTE=Fidus]Hva kan jeg gjøre for å øke oksygenmengden i vannet?


Sørge for mer bevegelse i vannskorpa.

Eventuelt senke temperaturen et par grader hvis den er høyere enn 25-26 grader.

Pumpa står ca 1 cm under vannskorpa. Prøver å senke temperaturen. Er det da lurt å tappe ut vann og fylle på med kaldt, eller skal jeg bare senke temperaturen på varmekolba? ( Intuitivt ville jeg fylt på med kaldt vann, og senket temperaturen på kolben)
Om filteret har stått uten belastning og det plutselig blir en del fisk og mating så tar det en stund før det blir nok bakterier igjen i filteret til å håndtere avfallet. Mistenker derfor ammoniakk/ammonium- eller nitrittforgiftning. Anbefaler daglige vannskift på rundt 30% til dere får tak i dråpetester og får sjekket ut nitritt ihvertfall.

I denne artikkelen om vannverdier forklares det også hva som skjer i filteret.
Tante Astrid
Om filteret har stått uten belastning og det plutselig blir en del fisk og mating så tar det en stund før det blir nok bakterier igjen i filteret til å håndtere avfallet. Mistenker derfor ammoniakk/ammonium- eller nitrittforgiftning. Anbefaler daglige vannskift på rundt 30% til dere får tak i dråpetester og får sjekket ut nitritt ihvertfall. I [URLBLOCK1]artikkelen om vannverdier forklares det også hva som skjer i filteret.


Vannet er testet i butikk, uten at det var noe galt. Jeg har skiftet ca 30 % av vannet idag, så da er jegvel kanskje inne på noe?

Jeg tror ikke det kan være nitritt siden jeg kun har matet fisken en gang, og siden det akkurat nå kun er tre fisk i akvariet, så er det vel ikke aktuelt med nitritt, eller??? Hva gjør jeg i forhold til ammoniakk/ammoniuk?
Fidus
Hva gjør jeg i forhold til ammoniakk/ammoniuk?


Vannbytte.
1. regel ved trøbbel i karet er vannbytte. Vannbytte, vannbytte og vannbytte...

Navnte jeg vannbytte? Det burde du ta.
Det var vannbytte, altså - om det ikke kom klart nok frem.

Joakim
[QUOTE=Fidus]Hva gjør jeg i forhold til ammoniakk/ammoniuk?


Vannbytte.
1. regel ved trøbbel i karet er vannbytte. Vannbytte, vannbytte og vannbytte...

Navnte jeg vannbytte? Det burde du ta.
Det var vannbytte, altså - om det ikke kom klart nok frem.



He, he, tror jeg har fått det med meg, ja. Men er det nødvendig å tilsette vannforbedring/antistress hver gang? Hva med salt? ( Jeg har kun tilsatt ei knapp kvart teskje)
Jeg tilhører skolen som mener at jo mindre man styrer med vannet jo bedre. Det aller viktigste for fisk er stabile vannverdier og rent vann slik jeg ser det. Det er det som er "anti-stress" for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap