Rot i vannet farger vannet gult

jeg har sat igang et 260 liter akvarium med en kjempe rot,og plantet en masse javabregner på den.(akvariumet er ferdig innkjørt denne helg).
vannet er blevet helt gult,og jeg lurer på om det er farligt for fiskene.
jeg har tenkte å bytte 100 liter før jeg fiskene skal i (hvis vannet da ikke er farligt).
hvor lenge vil en sånn rot farge vannet gult?
Vannet blir surere av rota, om fiskene setter pris på det kommer an på hva slags fisk du har
Hei Helle.

Spennende med nytt kar da. Gratulerer.
Fargestoffer fra rota har jeg ikke erfart er farlig for fiskene.
Det er nok i dine øyne denne fargen "kan være farlig" = skaper irritasjon

Hvor lenge rota vil slippe farge - nei se det vet jeg ikke, men tid vil det ta da du skriver at rota er stor.
Jeg vil tro det er snakk om uker.

Når jeg skaffer meg nye røtter legger ejg dem alltid i en bøtte/balje med vann for å skylle ut fargestoffene før jeg har røttene i karet. Jeg skifter vann hver dag. Og tiden som har gått før vannet er klart har variert med rotas størrelse,. Det er helst store røtter jeg gjør slik med. Med de mindre "tar jeg en snarvei".
Jeg legger dem i en kasserolle med vann. Koker dem på komfyren. Bytter vann tre - fire ganger til fargestoffet er borte.
Resultat; ingen fargestoffer i akvariet.

mvh
Mange røtter farger vannet, og det er ikke skadelig for fisken i det hele tatt. Tvert om i mange tilfeller, ettersom mange fisk kommer fra steder hvor vannet er brunfarget, og derfor vil trives bedre i et akvarie med farge på vannet

Hvor lenge dette varer varierer veldig. Noen røtter farger bare av en kort stund, andre farger av i flere måneder. Men farlig er det ikke
Lillian Ulriksen
Hei Helle. Spennende med nytt kar da. Gratulerer. Fargestoffer fra rota har jeg ikke erfart er farlig for fiskene. Det er nok i dine øyne denne fargen "kan være farlig" = skaper irritasjon :-) Hvor lenge rota vil slippe farge - nei se det vet jeg ikke, men tid vil det ta da du skriver at rota er stor. Jeg vil tro det er snakk om uker. Når jeg skaffer meg nye røtter legger ejg dem alltid i en bøtte/balje med vann for å skylle ut fargestoffene før jeg har røttene i karet. Jeg skifter vann hver dag. Og tiden som har gått før vannet er klart har variert med rotas størrelse,. Det er helst store røtter jeg gjør slik med. Med de mindre "tar jeg en snarvei". Jeg legger dme i en kasserolle med vann. Koker dem på komfyren. Bytter vann tre - fire ganger til fargestoffet er borte. Resultat; ingen fargestoffer i akvariet. jeg kunne ikke ligge den i en bøtte eller koke den da den er kjempe diger,så jeg måtte ha den ret i karet... mvh
Helle.

Ja de kan være kronglete å få ned i kasseroller, bøtter eller baljer.
Men dette går bra. Holder du ut å se på fargen en stund så ordner dette seg.

mvh
darwin
Vannet blir surere av rota, om fiskene setter pris på det kommer an på hva slags fisk du har ;-)


jeg skal ha levende fødende og reker,de liker vel ikke surt vann...men går det på ph?,så jeg kan sjekke ph og evt tilsette noe for og få opp ph på de 7.
Røtter kan påvirke Ph slik at den synker, ja. Virkningen er oftest sterkest med en gang, og avtar etter hvert. Bare en skikkelig dråpetest som tester PH kan vise hva slags innvirkning rota har i ditt akvarium
ElinH
Mange røtter farger vannet, og det er ikke skadelig for fisken i det hele tatt. Tvert om i mange tilfeller, ettersom mange fisk kommer fra steder hvor vannet er brunfarget, og derfor vil trives bedre i et akvarie med farge på vannet :-) Hvor lenge dette varer varierer veldig. Noen røtter farger bare av en kort stund, andre farger av i flere måneder. Men farlig er det ikke :)


Så jeg kan bytte de 100liter og sette inn fisk i morgen????
Er karet ferdig innkjørt ser jeg ingen problemer med det. En ny rot som farger vannet skal i hvert fall ikke hindre deg i å sette inn fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap