Forgiftning?

Har et 300L juwel akvarie som var fylt med noen ciklide-fisker. Startet akvariet i begynnelsen av desember og hadde bare bunnfisk i akvariet i en tre ukers tid. Hadde så litt og litt fisk i. Skiftet vann i begynnelsen av Februar siden jeg skulle være vekke til Mai. Alt virket meget bra når jeg sjekket vannet med 5-1 testen.
Dro den 18 februar og for litt under ei uke siden fikk e tlf fra naboen at vannet var småkvitt\grått og dagen etter var alle døde.
Første som slo meg var at det var Nitritt-forgiftning siden e har hatt det engang før, men som da slo ut med engang jeg hadde skiftet vatn.
Budde
Har et 300L juwel akvarie som var fylt med noen ciklide-fisker. Startet akvariet i begynnelsen av desember og hadde bare bunnfisk i akvariet i en tre ukers tid. Hadde så litt og litt fisk i. Skiftet vann i begynnelsen av Februar siden jeg skulle være vekke til Mai. Alt virket meget bra når jeg sjekket vannet med 5-1 testen. Dro den 18 februar og for litt under ei uke siden fikk e tlf fra naboen at vannet var småkvitt\grått og dagen etter var alle døde. Første som slo meg var at det var Nitritt-forgiftning siden e har hatt det engang før, men som da slo ut med engang jeg hadde skiftet vatn.


så du hadde bare 1 vannbytte mellom desember å februar?
Hvor mye vann byttet du evt da?
Regner med at fiskene dine har blitt matet? og at det muligens er naboen som har gjort dette. Og at han har lite peiling på fisk og dermed sansynelig matet alt for mye.

Dermed så hoper det seg opp med giftstoffer i karet, og siden det ikke har blitt foretatt vannbytter på over måned så er ikke det så rart.

Vannbytter bør foretaes ukentlig.

Til info, sånne teststripes er bare tull, kjøp deg dråpetester for Nitrit og Nitrat.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap