Er det vanlig at ny fisk dør?

Kjøpe en gul malle (L144?) - ca 4.5 cm - onsdag kveld. Lørdag morgen lå den stein død mellom plantene.

Har målt ammoniakk og nitritt med Tetra dråpetest. Begge med verdier på 0. Nitrat på svak orange (Tetra dråpetest).

Villguppiene og dvergguramihunnen som er i karet fra før, er friske og fine og ikke noe tilsier at det er noe galt.

Brukte vanlig tilvenningsprosedyre slik det står på posen.

Første gang jeg opplever at en tilsynelatende helt frisk fisk dør med en gang når vannverdiene er fine.

Den kan jo ha blitt stressa, men hvor vanlig er dette? Og hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Er L-144 mer var enn annen ancisitrus?

Fisk som dør
har hatt problemet selv ,fisk som har hatt en lang transport har en tendens til å dø tror de får en knekk under lang transport,der for kjøper jeg ikke fisk som det er lang transport på . kjøp fisk i nerheten hos din lokale butikk eller lokalt privat
L144 er en Ancistrus.
Erfaringsmessig så er Ancistrus og L-maller generelt veldig sarte i starten av livet. Det er ikke før de kommer opp i en størrelse mellom 4 og 5 cm at de blir de hardføre mallene vi kjenner så godt i akvariehobbyen.
Hvis din virkelig var 4½ cm, og du ikke bommet på øyemålet (?) så lå den vel kanskje litt i grenseland for den sårbare yngelperioden. Vanligvis selges Ancistrus som altfor små, etter min mening, i sin mest sårbare alder. Da tåler de flytting og endring i vannverdier utrolig dårlig. Et vanlig vannbytte med litt kaldere vann kan være nok til at de dør, faktisk.

Du følger en ganske røff akklimatiseringsmetode om du bruker den som står på posen... det som står der er nesten litt brutalt, etter min mening. Jeg har aldri fulgt den tekst-på-posen-metoden. Der står det jo at man skal akklimatisere ved å bare slippe inn akvarievann i posen et par ganger og så "hive ut" fisken etter kun 15 minutter - det er jo på langt nær nok tid! Jeg bruker som oftest minst en time, og tar veldig små porsjoner med akvarievann oppi posen hver gang. Det gir dem en veldig gradvis og forsiktig tilvenning. Er det sarte fisk, yngel o.l., bruker jeg oppimot et par timer. Eller hvis jeg vet at det er stor forskjell fra mitt vann og posens vann. Det lønner seg faktisk å sjekke ph i posen, og i sitt eget akvarium, slik at man kan beregne hvor mye tid som bør brukes under akklimatiseringen. Jo større forskjell, jo lenger tid.
... har målt den (ligger i fryseren, for butikken har visstnok 8 dagers garanti på fisk, så jeg tenkte å stikke innom når jeg er i Oslo onsdag).

Fisken er 3 cm uten haletippen.

Jeg bor på Jessheim og fisken var kjøpt på TAM på Alnabru. Ikke så langt, men vet at vi har litt basisk vann, ph 7,5, i springen her. Mulig oslovannet er annerledes.

Kjøpte også en vanlig ancistrus og to limia som er i andre kar. Alt ser greit ut med dem.
Husk å ta med vannprøve, når du skal klage. Slik de ikke kan påstå at det er noe galt med vannet ditt..

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap