Black molly

Hei. Til jul fikk vi akvarie med fire mollyfisker oppi.En sort,en gul,en sølv med sorte flekker og en ballongmolly. Akvariet var ikke så stort ,ca. 20l. Ballongmolly døde etter kort stund,dessverre. Jeg ble redd for at plassen var for liten, så vi innvesterte i et større akvarie, 60l. Det gikk kjempefint og det så ut til at fiskene trivdes bedre. Den sorte og gule har vi funnet ut er hanner, den med sorte flekker, en hunn. ( dette blir et langt brev,huff da). så kjøpte vi en hunn til, pluss to platy-hunner. Den nyinnkjøpte mollyhunnen var så stor,tydeligvis "gravid", og fødte unger(så ut som druesteiner). Ungene bare ble borte, jeg så at noen ble spist ? av de andre fiskene. Men jeg fikk fanget en av ungene som jeg hadde i en liten bolle (den har blitt så stor som en rosin nå).Men moren ble syk kort tid etter fødsel, og døde-hva skjedde?? Jeg ble lei meg,iallefall. Den gule hannen jaget mye på henne. Kan det ha vært en grunn? Nå har plutselig platy-hunnene fått unger(mange),fanget noen få til bolleakvariet. Men kan mollyfisk og platyfisk få unger sammen?? Ikke så lett å være nybegynner, nei. Den første sortflekkete hunnen som vi fikk til jul, har også blitt jaget fryktelig mye av den gulle hannen,hvorfor? Det har pågått over så lang tid, at hun stort sett har ligget mye i ro(altfor mye), hun får heller nesten ikke tak imaten jeg gir(hun blir jaget), og la heller ikke på seg( i forhold til de andre fiskene). Det tok sånn på meg å se på det, så jeg flyttet henne for seg selv, tilbake i det mindre akvariet( for å kunne fore henne/følge med at hun tok mat). Det rare nå er at hun har kommet seg, og svømmer mye mer+spiser, men hva skjedde? For et mas fra meg, men håper å få noen gode råd. Hilsen Tove. Glemte å nevne blackmolly-hannen: nå ligger den bare i ro, på et blad av plantene,eller oppå filterpumpa, hva er det med den da? Sturer den? Den ser ikke syk utm men den har vært vel mye i ro de siste 14 dagene. HELP! Hilsen Fiske-Tove
Levendeføderne skal helst være to hunner pr hanne for å unngå at en hunne blir jaget for mye av hannen.

Tror du gjorde helt rett da du flyttet hunnen som ble jaget.

Hva det er med hannen som ligger stille er ikke godt å si. Hvor ofte tar du vannbytte? Og har du målt om det er høye verdier av nitritt, nitrat eller ammoniakk i karet i det siste? Og står utplåsningen fra pumpa slik at den bryter vannflata? Det hjelper på oksygentilførselen.

Platyene var nok trolig gravide da du fikk dem. De kan lagre sperm og føde flere ganger etter at de var med hannen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap