Grumsete vann

jeg har akkurat fått meg et lite 19l akvarium. nå er det blitt ganske grumsete. ser ut som vannet er grønt. noen som har råd til hva jeg kan gjøre med det?
hehe fikk akvariet i går, kommer det så fort?
kattehor
jeg har akkurat fått meg et lite 19l akvarium. nå er det blitt ganske grumsete. ser ut som vannet er grønt. noen som har råd til hva jeg kan gjøre med det?


Hei. Du skriver ikke så mye om hva du har i akvariet, men du bør nok ha en filterpumpe som ordner mye når vannet er grumsete. Har du hatt i sand, kjøpt på akvariebutikk, blir vannet litt grumsete i starten pga.sanden.
Svevealgene kom fort da jeg satte opp et av mine akvarier, men ble borte da fisken kom.

Står det slik at det kommer dagslys på det? I så fall kan du legge over et teppe på dagtid.
Inaktiv bruker
Tenker skitt fra grusen om den ikke ble vasket før den kom i karet. Da trenger den litt tid på å legge seg igjen.
kattehor
jeg har akkurat fått meg et lite 19l akvarium. nå er det blitt ganske grumsete. ser ut som vannet er grønt. noen som har råd til hva jeg kan gjøre med det?


Først og fremst må du oppgi hvordan du fôrer i dette akvariet. Er det fisk i det?
Den vanligste årsaken til grønt vann, også kalt svevealger, er to ting:
for mye lys, og/eller for mye fôring.

Hvor mange timer i døgnet har du lyset på over akvariet? Det skal være maks 10-12 timer i døgnet. Feilen mange gjør, er at de er nysgjerrige på hvordan fiskene har det om morgenen, og slår på lyset der kanskje mellom 7 og 8 om morgenen. Så lar de lyset stå på hele dagen og til langt utpå kvelden, kanskje så lenge som til kl ti eller elleve, kanskje så lenge som til midnatt, på kvelden.... det er aaaaaltfor mange timer lys. Karet skal ha minst 12 timers mørke pr døgn. Ellers blir det problemer.

Fôring er en annen ting som gir grønt vann dersom man gir for mye. Uspist fôr som blir liggende forurenser, og slikt lever algene av.
Og jo mere mat man gir, jo mere bæsjer fiskene. Blir det ekstremt mye overfôring, bæsjer de rett og slett ut maten igjen ufordøyd. Dette blir liggende på bunnen og forurense (sammen med all vanlig avføring fra fisken). Dette er vanligvis ikke noe stort problem i akvarier av en mer "fiskemiljøvennlig" størrelse, for i større akvarier har man gjerne store, utvendige filtere som takler veldig mye avfall. Den slags filter er det ikke plass til i små akvarier, og slett ikke i en 19 liter. Jo større akvarium man har, jo lettere er det å unngå forurensning og å holde god vannkvalitet. Man bør egentlig satse på kar fra minst 60 liter og oppover, kanskje helst 100 liter. Da er alt mye enklere.

Skift ca en tredjedel av vannet. Mørklegg så akvariet ditt i noen dager, legg et teppe eller håndkle over det så ikke noe lys kommer til fra vinduer e.l. heller. Ingen fôring eller noe i disse dagene. Etter fire-fem dager kan du ta en sniktitt og slå på lyset en stund på kvelden for å se hvordan det går og kanskje gi fisken bittelittegranne mat. Det skal være bare såvidt de får en munnfull hver eller to.
Men det kan hende du må forlenge mørkleggingen i ytterligere to til tre dager. Opptil en uke er ikke unormalt å måtte mørklegge karet ved grønt vann. Fiskene klarer seg utmerket uten mat en uke, ingen fare med det (yngel er noe sartere).

Etter mørkleggingen må du skjerpe inn kraftig på både antall timer lys om dagen, og fôringen. Du skal gi veldig lite fôr. Jeg tror den største feilen mange nybegynnere gjør, er å overfôre. En klassisk nybegynner-feil er at man synes fiskene alltid ser sultne ut og gir dem mat omtrent hver gang man går forbi akvariet. Eller man gir altfor mye pr gang, selv om det bare gis en eller to ganger pr dag. Kanskje hiver man oppi så mange av flakfôret at hele overflaten er dekket. Dette er altså helt feil, og fører galt avsted.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap