Trådalger?

Hei!
Tror jeg har fått tråd alger, noen som vet hvor jeg finner mer info om dette og hvordan en kan få det vekk.
Ikke så lett å se på bildene , men fikk ikke bedre bilder enn dette.

Har festet seg på plantene mine og når jeg tar ut noe av det kjennes det nesten ut som ull, og det er grønt, mørke grønt. det sprer seg fort så jeg trenger hjelp asap....

Har i karet en eplesnegle, en pleco, blåguramier, guppyer, kileflekkrasboraer, platyer, skjøtetetraer og noen kirsebærreker.
Beklager at det er flere like innlegg her, vet ikke hva som har skjedd, Beklager
Vanskelig å se ut fra bildet, men syntes nesten det lignet på Staghorn-alger. Er de litt gummiaktige å ta på så er det de. De dukker opp når det er lite næring i karet, spesielt nitrogen og fosfat. Det er ihvertfall det jeg synes å huske i farten Er en stund siden jeg leste om de. Her og her er det en del lesestoff om alger.
Hei Astrid!
Nei, det kjennes mer ull aktig når jeg tar på det. Vannverdiene skal være ok, men får ta nye prøver og ta ett vannbytte, så får jeg lese litt mer om temaet.
sånt fikk jeg da karet fikk for mye lys, både i et kar som fikk litt sol på seg til tross for gardinene, samt et lite kar med lys som var på for lenge.

jeg ordnet lyset på begge, og manuelt fjernet algaen som vokste.

ikke om jeg vet at det er noe solid og god løsning!
annanda
sånt fikk jeg da karet fikk for mye lys, både i et kar som fikk litt sol på seg til tross for gardinene, samt et lite kar med lys som var på for lenge. jeg ordnet lyset på begge, og manuelt fjernet algaen som vokste. ikke om jeg vet at det er noe solid og god løsning!


Ja har tenkt tanken selv og når jeg tenker meg om så endret jeg tidsinnstillingen på tidsuret for en liten stund siden slik at det ble 1 time mer lys hver dag. Får stille igjen slik at det blir mindre lys.

Takk for gode tips
Jeg får alltid trådalger på et blunk, hvis jeg forsøker å sette inn reflektorer over lysrørene :p Nyttesløst. Så det gidder jeg ikke bruke. Det er imidlertid helt klart at trådalger kommer av overdose med lys. Man ser gjerne at de klissete, lange slimtrådene av de alge-klasene samler seg i overflaten blant flyeplanter eller høye planter som vokser nær overflaten (der er lyset sterkest).

PS! Eplesnegler elsker trådalger! Mums, mums, et par stykker rensker et kar for trådalger på få dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap