Svart gullfisk??

Jeg var på dyrebutikken i dag, hadde i planene å kjøpe black molly, men dem hadde ikke det og hadde ingen planer om å få det heller for dem får så lett sopp sa hun... jaja, tenkte jeg.. "har dere noe lignende" spurte jeg da.. Så foreslo hun svart gullfisk.. det har jeg aldri hørt om før! har sett fiskene hun pekte på (noen svarte med "utstikkende" øyne) men aldri hørt det navnet på dem! Jeg lurt på hvor stor plass dem trengte og hvor store dem ble osv.. Eneste jeg fikk til svar var at hvor store dem ble var veldig individuelt.... så.. jadda.. mye info gitt..

Noen som veit med sikkerhet hva svart gullfisk er og hva dem krever? og hvor store dem kan bli?

De er en fremavlet, grotesk variant av gullfisk, akkurat som alle andre vanlige slørhaler. Litt historie om slørhalen fortelles her, bl.a. om hvor gamle og hvor store de faktisk kan bli....

De blir av og til også kalt teleskopslørhale pga de utstående øynene.
Søk på svart slørhale i Google ga mange treff... les og bli klok.

PS!
Dersom du har et eller flere akvarium, bør du registrere opplysninger om det i profilen din slik at man slipper å spørre om en haug detaljer for å hjelpe deg.
Takk for svar! Ble egentlig ikke så klok av de linkene igrunn:S Slørhale ser jo heeelt annerledes ut enn den svarte gullfisken hu viste meg:S
Skal prøve å få lagt inn opplysninger ja!! Men har i allefall et akvarium på 63 liter! Foreløpig har jeg kun to små ancistrus i det, pluss 5 neontetra som ble kjøpt i dag istede for black molly (skal kjøpe 5 til ganske snart!!)
Gullfisker passer ikke i 63 liter. De trenger minst 100 liter, og enda mer når de holdes i grupper (noe de burde gjøre siden de er veldig sosial og trives bedre i grupper).

Jeg hadde black molly lenge, og de var ikke noe mer plaget med sopp og sykdom enn andre fisker. De blir litt store for en 63 liter, så kanskje du kan skaffe deg 3 (1 hann, 2 hunner, eller 3 hanner så slipper du yngel) platyer isteden?

Her er profilene til gullfisk, black molly og platy.
slørhaler blir mislikt av de fleste "proffe" akvarister fordi de er fremavlede og gjerne lider for det. Når det er nevnt folkens så ikke glem at det meste av fiskene er fremavlede, kampfisker også. Min svømmer mye penere nå når den har midlertidig kortere finner f.eks.


Tips: hold deg unna de fiskene små akvarier er for små fisker, slørhaler kan bli sikkert 30-40cm lange om de får vokse litt, og normalt så er de svake pga genetikken sin og blir lett syke, særlig utsatte for finneråte. kjøp deg 5-7 KARDINALtetra istedetfor neon (søk så ser du hvorfor) så har du egentlig et akvarium som ikke vil lide pga for mye fisk eller noe.
Jeg er ikke helt overbevist om at fremavlede varianter av gullfisk lider så mye som folk skal ha det til, spesielt hvis de holdes i artskar og karet legges til rette for dem.

De kjenner ikke til noe annet, og som et barn født med misdannelser vil de lære seg å leve med det, og i motsetning til et barn har de ikke evnen til å se på de andre fiskene og tenke 'skulle ønske jeg ikke var misdannet'.



Men når det er sagt så støtter jeg ikke fremavling av ekstreme varianter, enten det gjelder fisker eller hunder eller katter. Litt avling på unaturlig trekk er greit nok, f eks vanlig gullfisk med lange finner (comets). De lider ikke til tross for at de ikke har det opprinnelig utseende, og det samme gjelder kampfisk. Men jeg liker ikke disse gullfiskene med store bobler under øynene og manglende ryggfinne og problemer med fordøyelsen pga sammenkrøkede kropper og dermed sammenkrøkede tarmer.

Det er greit å avle frem nye varianter, så lenge man legger stor vekt på at fisken skal være frisk og kunne spise/bevege seg noenlunde normalt.
jau, sier meg enig med Mvjnz, jeg tror uansett mye med misnøyen over slørhaler dreier seg om "populære holdninger"

-sånn som det f.eks er veldig populært å holde reker nå. :P
Når en butikk påstår de ikke klarer å holde Black molly tror jeg nok jeg ville valgt en annen butikk.
Og anbefale gullfisk når noen spør etter Black molly... Finnes det mer forskjellige fisker?? Mollyen liker seg i varmere vann en normalen, og er trivlig liten fisk som aldri rører en plante eller nyklekket/født yngel. Så blir man abefalt en fisk som helst går i uoppvarmet vann, og spiser både planter og småfisk.. Et skikkelig godt råd må jeg si Bytt butikk er mitt råd
Tenyrafar
jeg tror uansett mye med misnøyen over slørhaler dreier seg om "populære holdninger"


Det er vel det som kalles å ha "politisk korrekte" meninger

Jeg liker faktisk enkelte slørhaler, jeg! Det er nok ikke helt politisk korrekt av meg, men jeg har likt dem siden jeg var barn Spesielt løvehodeslørhalene (hvite med rød flekk i pannen) og de såkalte Calico-slørhalene (tricolor fargede). Jeg husker til og med navnet jeg ga den første slørhalen jeg hadde som barn.

Men jeg liker IKKE de med groteske former, som utstående øyne, enorme væskefyllte bobleposer under øynene, og de såkalte "golfball" slørhalene. Det blir for ille, synes jeg, de er rett og slett deformerte. De burde vært forbudt å selge!
Et forbud på slikt burde gå ved fisker som er avlet frem med en kropp som helt tydlig skiller seg ut fra naturformen. Feks fisk med to haler, ballongformet kropp, buet ryggrad osv. Om farger er fremavlet eller litt ekstra finner må bli en smaksak synes jeg. Dette er min mening!
Etter min personlige mening er naturfargen også nesten alltid å foretrekke. Feks har jeg ikke sett en eneste fargevariant av Scalare som er finere enn originalen.
Slik lover er nå, er det bare genmodifisert fisk som er forbudt.
Tusen takk for svar folkens!! Da var det som jeg egentlig trodde, at "svart gullfisk" trenger myye mer plass og annerledes vann enn black molly...

Da droppes den fisken fra mine tanker for godt! Jeg holder meg til mine neontetra'er og ancistrus foreløpig!
(så en skrev at jeg burde satse på kardinaltetra istedenfor... det er vel litt for seint nå når jeg først har kjøpt fiskene, er vel ikke bytterett på dem?:P )
Neontetra stimer like mye med kardinaltetra som med sine egne, og man ser knapt forskjell på de to artene. Faktisk kan kardinaler hjelpe neonene til å stime bedre, siden kardinaler ofte holder seg litt tettere sammen
Åhjaa!! Leste akkurat om dem å forsto det sånn! Så bra Da blir neste fiskekjøp kardinaltetra!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap