Større akvarium

Fiskene mine har flyttet fra en liten hybel på 55 liter til en stor enebolig på 290 liter. Trodde jeg hadde mange fisk, men i mitt nye akvarium utgjør de ikke rare bestanden.. Skal derfor kjøpe litt fler. Har lest en del om fiskene jeg har og selvfølgelig lært litt om dem. Jeg sitter da igjen med noen spørsmål som jeg desverre ikke har klart å få svar på. Jeg har 3 pansermaller og skal kjøpe tre til. Eneste problemet er at jeg ikke vet hvilken type pansermalle. Mine tre er albinofarget og jeg finner ikke noen albinofargete pansermaller i artsbeskrivelse noen sted..
Mitt andre spørsmål gjelder lek. Hva er lek? Hvordan ser man om fisken leker? Hva kan jeg gjøre for å få de til å leke?
Tilslutt lurer jeg på hvor mange fisk kan jeg ha i mitt akvarie på 290 liter? Jeg holder fisk som indisk glassmaller, neontetraer, guppyer, pansermaller, sugemaller,kileflekkrasboraer og praktbotiaer.
Har du albino pansermaller, er det mest sannsynlig Corydoras aeneus du har. Albino forekommer hos andre arter også, men da koster de såpass at du garantert hadde visst hva du kjøpte

Disse vil bli veldig glad for å bli en større gruppe, og det spiller ingen rolle om du kjøper albino aeneus eller normalfarget aeneus, selvsagt

Når vi sier at fisken leker, betyr det at den legger egg. Det er langt enklere å få lek på fisk i artsakvarium enn i selskapsakvarier med mange forskjellige fisk. I et artskar er det ingen andre som forstyrrer. men søker du rundt på forumet vil du få masse info om lek på corydoras. De viktigste stikkordene er god og variert mat, samt vannbytter med kjøligere vann enn akvarievannet, slik at tempen synker noen grader.

Amg. fiskesammenseting så er ikke jeg så god på det. Uansett synes jeg du har nok fisk når det gjelder antall arter. Jeg vil tro at inntrykket blir penere om du utvider de stimene du har nå (flere cory, flere neontetra), enn å kjøpe helt nye fiskearter.

Hvert fall jeg synes det er mye penere med en større stim på f.eks 20 neontetra, enn 4 fisk fra 5 forskjellige typer tetra. En slik "suppe" vil fort bare gjøre inntrykket rotete, fremfor å gjøre inntrykket rolig og harmonisk. Men selvsagt, smaken er som baken

ElinH
Har du albino pansermaller, er det mest sannsynlig [B]Corydoras aeneus[/B] du har. Albino forekommer hos andre arter også, men da koster de såpass at du garantert hadde visst hva du kjøpte ;-) Disse vil bli veldig glad for å bli en større gruppe, og det spiller ingen rolle om du kjøper albino aeneus eller normalfarget aeneus, selvsagt :) Når vi sier at fisken leker, betyr det at den legger egg. Det er langt enklere å få lek på fisk i artsakvarium enn i selskapsakvarier med mange forskjellige fisk. I et artskar er det ingen andre som forstyrrer. men søker du rundt på forumet vil du få masse info om lek på corydoras. De viktigste stikkordene er god og variert mat, samt vannbytter med kjøligere vann enn akvarievannet, slik at tempen synker noen grader. Amg. fiskesammenseting så er ikke jeg så god på det. Uansett synes jeg du har nok fisk når det gjelder antall arter. Jeg vil tro at inntrykket blir penere om du utvider de stimene du har nå (flere cory, flere neontetra), enn å kjøpe helt nye fiskearter. Hvert fall jeg synes det er mye penere med en større stim på f.eks 20 neontetra, enn 4 fisk fra 5 forskjellige typer tetra. En slik "suppe" vil fort bare gjøre inntrykket rotete, fremfor å gjøre inntrykket rolig og harmonisk. Men selvsagt, smaken er som baken ;-)

Tusen takk for svar. Jeg har kun tenkt å kjøpe flere av de artene jeg har og da kun stimfiskene, bortsett fra guppiene som formerer seg. Har ingen planer om å ha oppdrett så dette med lek gjelder da ikke meg. Kanskje et litt dumt spørsmål egentlig.. Igjen tusen takk
Ingen spørsmål er dumme

ikke lett å forstå at lek = formering uten at en har høtr forklaringen en gang. Er jo ikke akkurat det vi tenker på når vi sier "leke" i dagigtalen!

Høres veldig lurt ut dette med å utvide de eksisterende gruppene. Du har ikke så mye fisk på bunnen, så du kan nok tåle en større gruppe enn 6 stk cory. De blir lykkeligere jo flere de er, så å ha en 8-10 stk skulle være helt uproblematisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap