Ny luftpumpe

Prøvde å få litt hjelp under Teknisk forum, men det var liten respons, så jeg prøver på nytt her.

Skal kjøpe ny lyftpumpe til et 190 l kar og da lurer jeg på hvilken jeg skal velge. Regner med at alle pumpene leverer luft, så den saken er grei, men jeg vil ha den så stillegående som mulig. Er det noe annet man må ta hensyn til ved kjøp av luftpume? Noen som har erfaring med forskjellige luftpumper og som kan anbefale meg en stillegående? Vil ikke ha durrrrr i stua....
Jeg bruker eheim sine luftpumper og er veldig fornøyd. Der hvert fall så stillegående at jeg har hatt to stykker gående på soverommet mitt

Lyden av boblene som når overflaten får du ikke gjort mye med uansett hva slags luftpumpe du har, men når det gjelder motordur er eheim sine veldig bra


For det første så finnes det ikke luft pumper, det er en luftkompressor du er ute etter. Pumper er til veske, mens kompressorer er til gass. Det er nesten som å kalle en båt for en bil.

Når det gjelder hvilken kompressor du velger, så får du nok ikke noen som er helt stille. Selv har jeg Tetra sin kompressor, som faktisk er overraskende stille. Men hadde de hatt Eheim sin i butikken, så hadde jeg nok valgt den.

Når det gjelder støy, så kommer det an på hvilket underlag den står på. Det hjelper også en del å sette den i et skap. Er lyden veldig plagsom, så kan den settes på en svamp. Det er en effektiv måte å redusere duringen på.


Hakke
For det første så finnes det ikke luft pumper, det er en luftkompressor du er ute etter. Pumper er til veske, mens kompressorer er til gass. Det er nesten som å kalle en båt for en bil.


Det stemmer vel ikke helt...
I følge definisjon fra Wikipedia er en pumpe en enhet som har til oppgave å flytte "medium" være seg veske eller gass.
mens en kompressore er en mekanisk innrettning laget for å komprimere gass, der av ordet kompressor.

I akvarie sammenheng er det vel neppe snakk om å komprimere luften, men heller å flytte den ned i akvariummet. Så jeg vil vel si at luftpumpe terminologien stemmer.
Kan ikke si at jeg noengang har vært borti at disse pumpene blir kallt for kompressorer. Enten det gjelder butikker, de fleste akvarister eller til og med AF akvarieordliste, alle kaller de luftpumpene for luftpumper

Når det gjelder hvor stille de forskjellige er så har jeg ikke prøvd allverdens merker, men er i likhet med Elin fornøyd med Eheims luftpumper. De er riktignok noe større i volum enn de fleste andre jeg har vært borti, men så lenge de ikke bråker så bryr jeg meg ikke om at de tar litt mer plass.
det blir litt OT men kaller du og en hånd pumpe for sykkel for en kompressor eller? sånn kverulering er litt teit synest eg. så lenge man klarer å rette noen på det skjønte man i alle fall hva dei meinte og der med er det bare kverulering.

men har lånt ei luft PUMPE av naboen som er av merket elite og tror den heter maxima og den er ikkje så verst, men sliter men en liten luftPUMPE av samme merket men annen model og den bråker. iallefall sånn at eg ikkje ville hatt den på sove rommet.
Plussmedlem
Jada...jada...Kompressor...pumpe...
Dette ble nok oppklart allerede i innlegg nummer 4
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap