Passe mye fisk

Har et 63 liters akvarium med 5 molly (1 hann og 3 hunn dalmatinere, og 1 svart hann), 7 guppy (2 hanner og 5 hunn), 1 korallplaty og 4 leopard-corydoras (malle). Har en luft-sirkulasjonspumpe og en utvendig luftpumpe.
I akvariet har jeg et godt lag med grus, en grotte og 3 fredsliljer, i tillegg har jeg en grønn "plast-dusk" på bunnen til eventuelle yngel jeg ikke har funnet.
Temperaturen er på ca 25-26grader, PH ca 7,5.

Eventuelle yngel har jeg over i et lite 16 liters akvarium, hvor jeg også har en liten albino-malle, og 5 små glødebåndstetra.

Har mulighet til å flytte fisk som jeg ikke kan ha pga plassmangel eller fisk som ikke passer inn fordi de ikke går sammen med de andre. Disse flyttes da til min god venn og nabo som har 3 kar (40l, 150l og 700l).

En enkel måte å få en anelse om man har for mye fisk i karet kan være å måle nitrat like før det ukentlige vannbyttet. Om dette ligger på mer enn 25 så kan det være at det er for hard belastning i karet. Løsningen da er mindre fôring, færre fisk og/eller hyppigere vannbytter.

Dette er bare en indikator og man må selvfølgelig i tillegg se til at de forskjellige fiskeartene har nok plass til å kunne utvise en noenlunde naturlig oppførsel og levevis.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap