Nybegynner med veldig lite akvarie

Kjøpte et lite akvarium (ferdigsett, 28 l) til ungene og har såvidt kommet igang. Jeg innser nå at det er veldig lite i forhold til hva som anbefales her på sidene, men det er et akvarium og vi får bruke det til å trene på!

Har 4 platyer (to hunner og to hanner) og 3 guppyer (en hann og to hunner) og noen snegler som snek seg med på kjøpet. Har grus i bunn, men i det ene hjørnet har jeg nå lagt sand i tilfelle noen skulle like det. 4 buskete planter av ulike slag (to høye og to lave). En mangroverot (liten) og litt større steiner i hauger til å skjule seg blant. Platyene har ynglet (!) og to små har nå overlevd flere uker og tør å svømme opp til overflaten. Er litt stolt av det! Guppyene ser ut til å være høygravide.

Så til spørsmålen: 1) Er det plass til noen algespisere i min lille biotop eller vil det forstyrre de fiskene som allerede er der. F.eks Otocinclus vittatus?
2) MÅ det være bakgrunn i akvariet eller tåler de litt dagslys fra nordvendt vindu? (Syns de plastikk-plakatene som limes på er grusomt stygge og det er ikke plass til å lage egen bakgrunn til å ha inni karet).

3) Vil et slikt lite akvarium også kunne brukes til Tanganykia/Malawi/Victoria-arter? Fant akkurat en tråd på dette og en ny verden åpner seg! Da har man kanskje bare en art og noen få individer av denne? Hva med beplantning? Mye eller lite? Elsker grønne planter så vil gjerne ha mye grønt i akvariet.

Inaktiv bruker
Du må ikke ha bakgrunn, helt valgfritt =)
Så lenge fiskene ikke stekes i solen iløpet av dagen så skader ikke dagslys.

Du kan ha noen tanganyika ciklider, da hovedsaklig sneglehuslekere. Utrulig sjarmerende fisk =)

En liten liste om hva som kan passe i ditt kar.

Du har ikke vurdert Killi fisker da? Du kan kjøpe uklekkede egg, klekke de selv i en liten iskremboks. Man får vel ca 50 egg for rundt hundrelappen. Men da går det på artsakvarium, akkurat som tanganyika.

Og grattulerer med yngel =)

Så lenge plantene ikke okkuperer alt av svømmeplass for fisken er det vel bare å tyne på.
Takk for svar. Da henger jeg nok ikke opp bakgrunnen igjen!

Må visst lese meg opp på Tanganikya og Killi og planlegge godt før jeg eventuelt bytter fiske. Oppløftende at det er så mange valgmuligheter selv for et lite akvarium.
Inaktiv bruker
Ikkesant =D
Er spennende med små akvarier også.
Inaktiv bruker
Sleng opp bilder på hvordan det blir? =)
Nysgjerrigper jeg.
Nesten alle mine kar har svart bakgrunn. Det ene ble malt, de andre bare festet jeg svart kontaktpapir på.

Du burde ikke putte noe mer i karet sitt, det er for lite for fiskene du allerede har.

Hvis du vil kvitte deg med fiskene du har, kan killier eller kampfisk være et alternativ. Ingen bunnlevende fisker jege vet vil trives i et så lite kar, men det er alltids mulighet for reker eller eplesnegler. Reker trenger mange gjemmesteder, for de fleste fisker napper i dem...
Akvarie
hei ,gøy med yngel,du kan prøve med o vittatus (som du tenkte på)de anbefala 30 liter i fiskebasen ,skulle passa bra til ditt kar,,
Mvjnz
Du burde ikke putte noe mer i karet sitt, det er for lite for fiskene du allerede har.


Helt enig med Mvjnz, hvis målet er at fiskene skal holde seg friske og ha det bra.

Men siden du sier at du har akvariet for treningen sin del, hører det kanskje med, med en masseutryddelse eller to.

(Svaret på spørsmål 3 er forresten: Nei.)
Kampfisk
Men siden du sier at du har akvariet for treningen sin del, hører det kanskje med, med en masseutryddelse eller to. ;)

Kan ikke noen lage en akvariesimulator, så vi slipper at folk trener med levende fisk? Når fisken er i karet og kampen for å holde den i live er i gang, er det liksom litt for sent å trene.

Et lite akvarie kan være fint, men er litt skjørere enn et større og begrenser hva du kan ha i det. Du må pusle og passe på litt mer. Det blir lettere etterhvert. Litt fordi du kanskje har lest litt mer og mye fordi karet er godt innkjørt og har en god biosuppe i filter, bunnsubstratet på glasset, planter etc..

Gi bort platyene du har der nå, 1 platy veier sikkert flere hundre ganger ganger mer enn en boraras, som du kan ha en fin stim av i en 28-liter, og forurenser deretter.
Behold guppyene og sneglen, fyll opp med en salig blanding av saktevoksende og hurtigvoksende planter og la dette gå en stund fremover. Du skriver at du liker planter og mange har fokus på planter og holder noe fine guppyer el. for liv og gjødsel. Så kanskje du allerede er langt på vei mot en type kar du ønsker, og husk det blir flere guppyer etterhvert.

Når alt er godt innkjørt om noen måneder har du kanskje funnet noe i butikken som DU vet at du kan ha i karet. Ikke la andre avgjøre dette, ser du noe fint, så spør først hvor stor den blir og hvis svaret er 3-4 cm eller større er det i hvertfall ikke fisk for karet ditt. Og hvis den er innenfor så be om å få låne pc og sjekk AF og fishbase etc. eller be om å få reservert fisken til du har lest om den passer for deg, da det er ikke alle fisker som har det bra i småkar bare fordi de er små.
Det kan jo også hende at du etterhvert får flere 28 litere, det er flott med flere på rad, bare se på kåken til Alf og Anita.

Å putte Tanganyikafisk oppi et sånt kar vil jeg anbefale at du venter med til du er svett i trøya. Men kjøp gjerne et litt større kar som ditt første tanganyika og sett i gang. Du er hjertelig velkommen til Tanganyikasjøen og det er flere fine arter som passer til 50/60-100 liter. Et Tanganyikakar er ikke nødvendigvis mange hundre liter vann med en flokk Tropheus.
Så gøy med så masse innspill, da! Trodde nesten et så lite kar ble uglesett her. Man får jo helt prestasjonsangst av å se på andres akvarier. God ide å konsentrere innsatsen rundt små fisker etterhvert, jeg må nok lese meg opp i fiskenbasen. Har masse å lære!

Må bare kommentere at her tolerers ingen massedød i karet! Alle fiskene har navn og ungene følger veldig nøye med på hvordan de har det. To døde fisk siden jul, og de ligger i fryseren klar for begravelse til sommeren. Og ja, jeg trener, men har den filosofien at klarer jeg ikke et lite kar, klarer jeg ikke et større heller!

Men målet med et grønt og fint kar visner hen ( Syns plantene sturer og synes ikke å trives noe særlig. Dette er hardt for en botaniker så jeg får sjekke hva som fins av lyspærer med litt bedre lys. Kan de få for lite næring? Tror ikke det er for mye siden jeg ikke har større problemer med alger. La nedi noen plantenæringskuler i tilfelle de sulter. Klippet dem for en stund siden i håp om at de skulle sette flere skudd, men ikke noe suksess enda.

Skal prøve å laste inn noen bilder etterhvert!
Mytilus
Må bare kommentere at her tolerers ingen massedød i karet!


Bra.

Mytilus
klarer jeg ikke et lite kar, klarer jeg ikke et større heller!


Det er helt feil. Små kar er mye vanskeligere enn store kar.
Mytilus
Men målet med et grønt og fint kar visner hen :-(( Syns plantene sturer og synes ikke å trives noe særlig. Dette er hardt for en botaniker så jeg får sjekke hva som fins av lyspærer med litt bedre lys.

Jeg benytter sparepærer rundt 10w i mine 19-litere og har ingen problemer med at det ikke vokser, men jeg har også holdt meg unna planter som krever ekstra mye lys.
Noe som kan være interessant for deg som botaniker kan være, noe jeg ikke har fått funnet så mye ut av enda, at visse planter kan utkonkurrere andre arter og dermed er dårlige kombinasjoner. Tillater meg å lufte dette her, da det sikkert er noen som vet om tidligere tråder om dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap