Kampfisken min er nyklippt !

Jeg kjøpte en blå Kampfisk som var lang og fin .
Det har gått bra i 3 måneder , men idag hadde den ikke slør igjen .
Jeg har 2 hunnsverddrager og 1 hannsverddrager .
Og noen parr maller , og Jeg har 2 kileflekkrasbora.
Kan det være mobbing ?
Hjelp !
Jeg vet i hvertfall at kileflekkene du har, er noen råtasser på halenapping. Har hatt samme problem her. Kampfisken fikk et annet sted å bo, den trives jo best alene..
Kan slørene vokse ut igjen?
Jeg har hatt kampfisk før , men den ble ikke nappet av kileflekkrasboraene .
Den døde av at den var gammel.
Lurer på hva det kan være ...
Jeg tenkte på kileflekkrasboraene som mulige syndere. Det at du har hatt dem sammen før uten "uhell", betyr ikke at de aldri kan begynne med finnenapping senere. Det er de alltid i stand til. Og plutselig har de fått vanen, og dermed er det gjort.

Jeg ville skilt dem og hatt kampfisken for seg selv til finnene er vokst uten igjen. Bytt vann på han hver eneste dag, for å unngå at det setter seg sopp eller finneråte i finnekantene!
Enig med Mona, det er mest sannsynlig kileflekkene som har oppdaget at kampfisken smaker godt. Men dette kan du jo se etter selv hvis du følger med på dem fra litt avstand en stund.

Hvis rasboraene mot formodning er uskyldige, kan det være at han har fått et anfall av finneråte, men mest sannsynlig er det altså dem.
kileflekkrasboraene kjenner jeg ikke, men bør holdes i grupper på 8 - 10 iflg. fiskebasen.

Sverddragere kan være aggressive står det i fiskebasen. Jeg har hatt sverddager for mange år siden, mener at de nappet halen på guppyene.

Det er vel 2 alternativ ?


Mvh
Terje
Kan ikke utelukke sverddragerne heller, nei.
Det virker som det er litt fargeendring ytterst på finnene. Stemmer det eller lyver bildet? Selv om jeg aldri har sett slik fargeendring når finner har vært nappet så kan det jo hende det kan skje. Jeg ville likevel ikke slått helt fra meg tanken på at det kan dreie seg om finneråte før jeg eventuelt hadde tatt finnenapperne på fersken.
Det ser ikke ut som det er fargeforvandling .
Det ser ut som om finnene er nappet av ?
Jeg skal kjøpe en bolle jeg kan ha han i så det vokser ut igjen .
Da får jeg bare ønske lykke til og krysse fingre for at han blir like fin som han var
nå har jeg kjøpt et 10 L nakvarium med pumpe og alt.
Men han virker ganske slapp.
VI har også kjøpt en liten svart malle med hvite prikker ,
men den er forsvunnet .
Hvor er den blitt av ?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap