Hjelp til valg av fisker i mitt nye 180l ?

Hei! Jeg har kjøpt meg et 180 liters akvarium. Det har nå store røtter og 5 planter. Jeg har veldig lyst på Guppy-fisker men synes de kanskje de blir for små hvis jeg kun har slike. Jeg skal også ha noen algespisere. Er det noen som har forslag til hvilke andre større fisker jeg kan ha?
Er også fan av gullfisk. =P
Mitt første kar var et 180L og jeg hadde guppy. Jeg hadde i tillegg platy og black molly. Enkel fisk som får masse yngel....
Takk for tipset =)
Black molly var fine fisker. Da jeg søkte på Platy fikk jeg opp masse forskjellig i fiskebasen, så jeg vet ikke hvilken du mente.
Igår kjøpte jeg mine første planter. Jeg bare lurte på om det var vanlig å ta bort det glava-lignende stoffet som er i pottene når plantene blir kjøp? Nå ligger det litt "glava" biter overalt i akvariet mitt.. Det er sikkert et dumt spørsmål...men jeg har aldri hørt om det skal være der eller taes bort.. :o)
Og jeg har fått en del småsnegler med plantene også... er det vanlig?
Jeg hadde denne varianten av Platy [External Image] finnes i mange forskjellige farge kombinasjoner og er lette å ha med å gjøre. Den glavaen som sitter i pottene må du fjerne, og det lønner seg å skylle plantene godt under springen før du planter dem i karet. De sneglene du har fått er garantert pestsnegler og disse er vanskelige å bli kvitt. De er tvekjønnede og formerer seg uten en partner. Det finnes noen fisk som spiser disse som du kan kjøpe hvis det blir for mange av dem. Jeg har også sånne i mitt kar men jeg skviser dem mot ruta når jeg ser dem og det holder foreløpig. Jag hadde polkadot botia i mitt foriige kar som tok disse sneglene....
Platyene var fine! De kan jeg kjøpe meg. Lignet litt på gullfisk. Skal fjerne "glavaen" fra plantene og skylle de neste plantene mine godt. Liker ikke snegler i det hele tatt! Tok 2 snegler igår med algemagneten. Hehe! Hvis det blir mange segler kommer jeg til å kjøpe noen sneglespisere også.
Tusen takk for svar. Jeg har lært masse! =)
Husk bare at en del botia-arter (sneglespisere) krever atskillig større kar enn 180 liter for å trives. Det kan hende at jegersnegler er et bedre valg.
Visste ikke at det fantes snegler som spiste snegler jeg da. Takk for tipset :o)
Formerer dise eg veldig eller? ( ble nysjerrig jeg nå)
Har ikke disse selv siden jeg ikke bryr meg om at jeg har pestsnegler, men ut fra det jeg har lest så legger de eggpakker som det skulle være mulig å fjerne lett om man ikke vil ha flere jegere. De fleste lar de derimot formere seg siden de mindre jegerne tar de små sneglene mens de større tar store snegler. Blir det lite snegler i karene så kan det faktisk hende at jegerne stryker med av matmangel, eller det er ihvertfall det jeg har lest Det er ofte jegersnegler til salgs under Rubrikk.

Edit: Sjekket akkurat linken jeg la inn i forrige innlegg og de kan visst spise rester av fiskefôr også så da er nok infoen min om ihjelsultede snegler helt feil
Hvordan er det med jegersnegler og eplsnegler da? Går disse sammen?
Ville ikke satset på det, nei
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap