Fordamper vannet så fort?

Jeg reagerer på at vannstanden i akvariet synker så fort. På ca en uke, kan det ha minket så mye at jeg må fylle på en bøtte (ikke helt full). Akvariet har dekkglass på halve, og lysrørene på resten.

Kan ikke huske da jeg hadde mindre akvarium at jeg måtte etterfylle. Det kunne gå uker uten at vannet fordampet.

Dette er en 128 liter.
Det kommer an på vanntemperaturen, luftfuktigheten, eventuell trekk, og ikke minst hvor tett dekkglass/lystopp-komboen din er.

Hvis det er tørt rundt hele karet, er det jo ikke lekkasje noen steder, så da kan det ikke være så mye annet enn fordampning.

Hvis du da ikke har ti katter som alle drikker akvarievann i smug.

Uansett er det en fordel å skifte vann så ofte at etterfylling ikke blir aktuelt.
Hvis lysrørene blir varme, og spesielt dersom det er en del bevegelse i overflaten, vil vannet fordampe utrolig raskt... Kan jo alltids legge dekkglass under der lysrørene er?
Det lønner seg å ha heldekkende glass under lysrarmaturet så lenge man ikke har en lystopp som dekker karet. Ellers vil vannet fordampe alt etter temperaturen.
Koster ikke allverdens å stikke innom en glassmester i nærheten av der du bor å få laget et nytt dekkglass i 3-6mm etter mål.
Men det våger jeg ikke, jeg må på en eller annen måte få dekket hele akvariet - for ellers hopper fiskene ut !!! :-/

Fant en inntørket ansistrus på gulvet en dag .. usj, det var ekkelt !! Så jeg må dekke til. Kanskje jeg kan kjøpe et nytt dekkglass, hva tror dere det koster?
Jeg har betalt fra 50-100 for dekkglass til mine 85litere, så burde ikke bli så mye mere enn det. Da har jeg handlet fra en lokal glassmester.
Jeg kan godt sjekke pris på helt dekkglass. For det er ganske irriterende når det fordamper så masse vann, og så begynner jo pumpen å bråke når den kommer langt over vannet.
Det er normalt at det fordamper mye vann når man ikke har heldekkende armatur eller dekkglass. To av akvariene jeg har på soverommet er uten dekkglass, og de driver meg til van(n)vidd med fordampinga si. Problemet er selvsagt at utblåset fra pumpene kommer over vann, og det bråker - og den typen lyd vil jeg ikke ha i rommet der jeg skal sove. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å etterfylle vann, og dette i et rom der det er ganske kjølig. Jeg merker stor forskjell mellom disse to akvariene, og de andre akvariene jeg har på soverommet (som har dekkglass eller heldekkende lystopp). De som er tildekte, trenger jeg normalt ikke å etterfylle vann i mellom vannbyttene.
I mine 85 litere som ikke har heldekkende armatur, fordamper det ca 2 - 4 liter vann på en uke. Litt avhengig av temperaturen i rommet og utendørstemperaturen. Om en 85 liter fordamper omtrent dette, så vil nok en 128 liter fordampe noe mer pr uke.
Er det varmt ute, er det varmt inne og da fordamper det mer. Varm luft opptar mer fuktighet enn kald luft. Og vannoverflate i stor bevegelse fordamper mer vann enn en vannoverflate som er i ro. Merker det godt når jeg setter vann til mellomlagring i vanntønnene mine. Før jeg skrur på luftesteinene, skjer det ikke så mye, men med en gang luftesteinene begynner å boble og vannet i overflaten "hopper" og beveger seg, så starter luftavfukteren min i løpet av minutter (den slår seg på automatisk ved en viss luftfuktighet)

Men bør du ikke skifte noe vann hver uke også, og ikke bare etterfylle fordampet vann? Hos meg pleier det å være akkurat på tide med det neste ukentlige vannbyttet når vannstanden har sunket såpass.
Når vi er inne på fordamping osv. må jeg bare benytte anledningen.

I mitt nye 180l ser jeg at det er "glass lister" som er limt ca 4-5 cm under kanten. Disse stikker ut ca 3-4 cm.

Har sett dette hos flere medlemmer på AF, men hva er de gode for?
Jo, jeg burde nok bytte vann oftere. Men med en veldig dårlig rygg og et stykke å bære så blir det ikke så ofte vannbytte. Nå har det fordampet så masse at jeg må fyllle i to bøtter.

Men har rensket opp litt i dag, og slamsugd også, så da blir det mer rent vann
For å enkle vannbytte så kan du bruke en slange til å tappe vannet i do, sluk etc fra karet om du har mulighet, også fylle på nytt vann ved å koble slangen til servanten på kjøkkenet e.l. Alt etter hvor akvariet står. Da slipper du å bære vann

Kjøp deg en 10-15 meter gardena slange og del den i 2, så bruker du en del til å fylle vann og koble den til vannkrana som vist på bilde 1.

Og om du har en slamsuger med slange så tar du av den slangen og fester den på den andre delen av gardena slangen. Som vist på bilde 2.
Alexus
I mitt nye 180l ser jeg at det er "glass lister" som er limt ca 4-5 cm under kanten. Disse stikker ut ca 3-4 cm. Har sett dette hos flere medlemmer på AF, men hva er de gode for?


Hvis det er slike som jeg har, så er de for å legge dekkglasset på.
Alexus/Inger Anne:

Ja, de er til å legge evt dekkglass på. Bare i veien! Det fantes slike på noen 63 litere jeg hadde før, og de skar jeg ut med tapetkniv til slutt. Fôrtabletter o.l. som jeg vippet oppi karet, hadde en tendens til å havne på den "hylla" istedenfor å ramle ned i vannet :p

Jeg brukte de glasslistene til å lage HMF-filter av istedet
Tom Kristiansen
For å enkle vannbytte så kan du bruke en slange til å tappe vannet i do, sluk etc fra karet om du har mulighet, også fylle på nytt vann ved å koble slangen til servanten på kjøkkenet e.l. Alt etter hvor akvariet står. Da slipper du å bære vann:) Kjøp deg en 10-15 meter gardena slange og del den i 2, så bruker du en del til å fylle vann og koble den til vannkrana som vist på bilde 1. Og om du har en slamsuger med slange så tar du av den slangen og fester den på den andre delen av gardena slangen. Som vist på bilde 2.


Ok, det kunne kanskje gå, men hvor sikkert er det? Hvis jeg kobler kranen til på kjøkkenet, så er det vel en 10 meter kanskje til akvariet, gjennom gangen og inn på stuen. Slangen vil jo bli hengende, renner vanent da i akvariet, og vil ikke slangen ramle ut av akvariet? Hvis jeg skal holde slangen i akvariet, må kanskje noen skru av og på vannet på kjøkkenet?

Når jeg tømmer, så bruker jeg slamsuger, og lar vannet renne i bøtter, men de må jo bæres et stykk da , om jeg ikke kanbruke en slange og la det renne ut vinduet ... men da blir vel plenen surpe ....

God ide igrunnen, men trenger litt mer detaljer på at det fungerer
mona o
Alexus/Inger Anne: Ja, de er til å legge evt dekkglass på. Bare i veien! Det fantes slike på noen 63 litere jeg hadde før, og de skar jeg ut med tapetkniv til slutt. Fôrtabletter o.l. som jeg vippet oppi karet, hadde en tendens til å havne på den "hylla" istedenfor å ramle ned i vannet :p Jeg brukte de glasslistene til å lage HMF-filter av istedet :)


Jeg tok ett bilde bare slik at vi blir helt sikre. Synes at denne var nokså stor for bare å være "bærepunkt" for dekkglass.

[External Image]

til trådstarter: Beklager at jeg kuppet tråden din litt
Er veldig sikkert dette her så lenge du har mulighet til å feste enden av slangen i karet, feks legge den mellom toppen av akvariet og lystoppen, tre slangen ca 20cm ned i karet. Evt kjøpe seg slike plast tvinger fra Biltema så man kan feste slangen i karet.

Så er det jo bare å skru på vannet og når det nermer seg fult er det jo bare å gå og skru det av. Ikke noe hokus pukus det der.

Når det gjelder å tømme karet så er det jo samme prinsipp som gjelder som ved slamsugeren, altså hevertmetoden. Jeg lar vannet fra stuekarene mine gå rett i do og de som jeg har på akvarie rommet går ut vinduet og ut i et bed. Riktig nok så gjør jeg ikke det på vintern og bruker da bøtter grunnet kulda. Blomster og busker gror iallefall bra

Men funker det gjør det
Det med å feste slangen i akvariet var en god ide - at jeg ikke tenkte på det da , dumme meg *rødme !!!!!*

jaja, det er vel nå jeg kan kaste på håret og si at jeg er blond ...... hihi.

Men, hvilket munnstykke passer i enden av slangen og til kranen da, og hvor selges slike?
Den saken jeg bruker selges på Biltema, men om du har biltema i nærheten av deg vet jeg ikke.
Alexus
Jeg tok ett bilde bare slik at vi blir helt sikre. Synes at denne var nokså stor for bare å være "bærepunkt" for dekkglass.


Det kan se ut som om din glasskant muligens har en funksjon som kondensoppsamler også. Om du fjerner den, vil kanskje kondens dannes på armaturet på en slik måte at det renner utenfor på utsiden...?

Fulgte det med dekkglass da du kjøpte karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap