Finnes fisker som trives uten varmekolbe?

Finnes det fisker som trives i akvarie hvor det ikke er varmekolbe? Har stående ett på stuen, hvor det mangler varmekolbe, og hadde tenkt å kanskje spare de pengene, hvis jeg kunne.

Men kanskje det er like greit å kjøpe en slik en likevel.
Karet blir jo sjelden kaldere en det du har det i stua. Holder noen lunde samme temperatur. Litt lettere å holde temperaturen stabil i karet med kolbe.
Gullfisk kan du fint ha i et kar uten kolbe. Finns også en del andre fisk du kan ha i et såkalt kaldt vanns kar.
jeg har hatt akvarium i snart 2 år og har aldri hatt bruk for varmekolben som fulgte med når jeg kjøpe det andre akvarite.
har nå et på 30 liter og et på 120 liter som holder romtemperatur både dag og natt.

siden det sjeldent er kaldere hos meg enn 24 grader så vil helle ikk akvarievannet bli kaldere.
Du må selv vurdere behovet. fyll opp akvariet med vann og sjekk temperaturen i noen dager på morgenen, dagen og kvelden
Det finnes en god del fisk som liker litt kaldere vann. Om du vet sånn ca temperatur og legger inn dette samt størrelsen på akvariet som søk i fiskebasen så skulle det komme opp et pent utvalg. Ser du skriver at du har guramier i stueakvariet ditt på profilen din. Disse er derimot blant de mer varmekrevende artene og skal du fortsette å holde slike fisk så bør du nok investere i varmekolbe.
Profilen må nok oppdateres, det har dødd litt her og der, og dukker opp nye fisk innimellom

Har sjekket temperatur nå, og den ligger på rundt 21 - 22 grader, og dette er vel litt lite.

Det blir nok til at jeg må ha en varmekolbe. For det kan jo bli enda kaldrere inne, og da synket temp i vannet. Temp inne er ca 24 nå.
VenusfiskTanichthys albonubes, trives uten varmekolbe. Jeg holder mine i et kar 5cm over gulvet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Fohrman
Reklame for plussmedlemskap