Nitritt?

Har hatt akvariet mitt i ca 2 måneder, og alt har gått bra. Har til og med fått ca. 30 stk. yngel på denne tiden

Men nå er det noe som skjer. Målte PH-verdien og den er helt nede på 5! har ikke nitrittmåler. Bør jeg anta at det er nitritt? Hva gjør jeg hvis det er nitritt? Bør jeg være helt sikker at det er det før jeg setter i gang å behandle for nitritt? Trenger jeg noe "medisin" til akvariet?

Veldig takknemlig for svar!

Ph har absolutt ingenting å gjøre med nitritt

PH sier noe om hvor surt vannet er, nitritt sier noe om hvorvidt vannet er fullt av giftstoffer.

Har du tilsatt noe i karet i det siste? Kjøpt ny rot eller noe annet? Lenge siden du byttet vann?
Jeg skiftet det for to uker siden, og det har gått bra å skifte det med 14 dagers mellomrom til nå. Har ikke tilsatt noe eller hatt nye ting oppi.
Hva er PH i krana da?

PH kan også synke dersom du har veldig lav KH. KH gjør ikke stort, utover at PH og KH henger sammen. Synker PH, synker KH og omvendt. Er KH lav (0-1) kan det føre til ustabil PH som plutselig synker.

Finnes vel en del tråder om PH på forumet, jeg er ikke akkurat noen ekspert. Har også lagt merke til at PH synker dersom det er mye fisk i karet, samt hvis det går lenge mellom vannbyttene. Mye mulig at det har sammenheng med at fiskenes avføring/urin er surt, samler seg opp over tid og dermed gjør vannet surere (lav PH). Men - det er bare spekulasjon fra en som ikke er spesielt god på kjemi
Tusen takk for svar Da skifter jeg vann og sjekker på nytt etter en tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap