Passer disse fiskene sammen?

hei jeg skal snart kjøpe meg et 125 l akvarium.
jeg lurte bare på om disse fiskene kan komme overens i et akvarium i den størrelsen:


Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´) (en)
Messingbarbe, Gullbarbe (Puntius semifasciolatus) (syv)
Platy (Xiphophorus maculatus) (tre til seks)
Siamesisk algeeter (Crossocheilus siamensis) (tre)

passer disse sammen. eventuelt hvor mange bør jeg ha av hver?
Synes det ser ut som en grei sammensetning både når det gjelder fisker og antall. Det eneste er sae som med sine 15 cm når den er utvokst vil bli litt store og dominerende i karet etterhvert som de vokser til. Du bør også være obs på at barbene helt sikkert vil spise platyyngel.
ok takk.
har du noen andre forslag til gode algespisere annet enn SAE?
Man er ikke nødt til å ha fiske-algespisere Det går greit uten også, dersom man har gode rutiner på vedlikeholdet av akvariet Alger kommer av bestemte årsaker, og hvis man unngår disse, så burde man klare seg fint.
Eplesnegler er gode algespisere, og det burde holde lenge med noen av disse. Reker er også gode algespisere, men det tror jeg funker dårlig i et kar med barber og platy. Så eplesnegler er nok best da.

Noen enkle forholdsregler for å slippe alger:

- skift 30% av vannet fast hver uke, en gang pr uke (eller to om man vil)
- begrens antall timer lys, helst ikke mer enn 10-11 timer pr døgn
- begrens fôringen, overfôring er den vanligste årsaken til mye alger
- begrens antall fisk, overfyllte kar gir mye avfall som algene lever av
- ikke bruk plantegjødning før du er sikker på hva slags gjødning akkurat dine plante-typer foretrekker

Det er vel ingen som er så effektive som SAE på skjeggalger, men du har jo ancistrus som er en veldig flink algespiser på listen din. Eplesnegler kan også anbefales. De er de eneste som vil spise blågrønnalger.
Heisann!

Du spurte etter andre algespisere? Du tenkte jo å ha ancistrus, og den er jo en algespiser. Men da ville jeg hatt 2-3 om jeg var deg. Ancistrus er ingen stimfisk, men har gjerne behov for å treffe artsfrender?

Lykke til!
takk for gode svar.
jeg har allerede kjøpt en gyteboks så forhåpentligvis blir det ikke problemer med platy-yngelen.
er det eventuelt noen andre fisk som kan passe sammen med de som jeg satte på listen?

og kan ikke det bli veldig mange snegler i karet. jeg kan nemlig ingen ting om snegler.
Eplesnegler legger eggene i store klaser over vannflaten og disse kan ganske enkelt fjernes om man ikke ønsker seg flere epler i karet.
hva med reker?
hvordan takler reker det?
jeg har hørt at de er gode til å ta opp dritt i akvariet.

kan forresten dvergguramier eller perleguramier passen sammen med de tidligere nevnte fiskene?
Personlig synes jeg akvariet er for lite for perlegurami. Jeg er også usikker på hvor nappete de barbene vil være på guramiene. Reker vil sannsynligvis bli spist.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap