Trenger hjelp med fiskene!!!(litt langt)

kanskje noen kan gi meg råd!

Vet ikke hvorfor men har aldri lykkes med akvarium!Prøver få det til flere ganger,men uanset alltid alle fiskene dør!

Begynnte med akkvarium for 5 år siden,hadde en på 50 l.prøvde forselie fiskene altid alle døde etter kort tid!

Da leste jeg at letere er med litt støre kar! Da i fjor desember kjøpte jeg helt ny kar på 120 l. Leste har på akvarium forum alt hvordan er riktig å starte akvarium, gjørde alt! Om 3 uker kjøpte jeg en algespiser, om en uke til kjøpte 4 små scalarer 3 svarte og en hvit! På de etter vært døde en og en!

Nå er bare igjen en hvit scalarer,men ser at den vokser ikke å begyner å bli svak og tynn selom den spiser bra! Algerspiser lever ennå, ser ganske frisk ut! Ca.1 og halv månde tilbake kjøpte jeg også guppyer 2 hunner og en han, 2 hunner black molly og en han! Så ut at de trivdes god!

Da om 2 uker kjøpte 3 fisker til platy 2 hunner og en han! Ikke for lenge siden døde en av black molly hunner hun så frisk ut, spiste å svømte rund, men så pluslig se jeg hun er dø!! Ser også platyene begyner å bleke i fargen, når kjøpte fiskene på de var strake fine farge, farge var nesten stark rosa, nå på fiskene er veldi blekrosa farge ikke noe fint å se på.

Ser ikke ut at fiskene trives heller,nesten hele tid er de på bynn bare kommer opp når jeg mater de! Guppy han også mistet fargen , å nå døde! Gyppy hunner ser ganske finne,de ser ut at trives, en av de fikk også unger en gang! Egentlig fant bare en unge og den nå lever i fødekase, se ut at vokser ganske greit! Black molly da har jeg igjen en hun og en han! De ser friske ut , men vokser ikke! Hva tror dere ,hva gjør jeg feil? Hvorfor fiskene trives ikke hos meg?

Har en til problem! Kjøpte masse planter på dyrebutikk å på kjøpe fikk såne små sneiler, så ikke de når plantet plantene, så de bare etter kort tid,prøvde samle de! Men det er helt umulig! Hver dag tokk ut ca.5-10 stk men fremdeles fyll akvarium! Hvordan kan jeg bli kvit de!

Håper noen gider å lese å svar,virkelig trenger hjelp!
Inaktiv bruker
Hei, hadde vært lettere å lese om du hadde noen delinger her og der =)

Men, uansett. Slik jeg forstår det har du et akvarium på 120 L, fiskene dine dør, molly, ancistrus og guppy?

Så kommer de obligatoriske spørsmålene:

Hvor ofte bytter du vann?
Har du målt verdiene? Ph, nitrit, ammoniak, nitrat? Hvis så, hva er verdiene?
Hvor mye forer du?
Hvor stort filter har du?

Pestsnegler lønner seg å bare knuse når man ser de, det tar tid, men mest skånsomt for filterkulturen =)
Akvarie
mange planter skal vere bra i et akvari det rådet har jeg fått, pestsneglene ,botia fisker spiser dem ,jeg kjøpte fisker privat og fikk snegler med på kjøpet ,ble litt forbanna da men 2 praktbotia ordnet den saken de er borte nå. de er ikke så dyre i butikk ..det er bare å fortsette du vill snart få et kar som fungerer nybegynner feil gjør alle , se tipsene til fayfay .lykke til videre
1.Døde 3 scalarer,molly og guppy!!!

2.Ja har akvarium på 120 l.bytter vann en gang i uka ca.halv akvarium,syger liksom alt fra bynn!Pumpe har ikke vasket ennda siden starta akvarium,starta den i januar 2009.

3.Pumpe er flunal 4 plus(hvis husker riktig),den er for akvarium fra 120 l-150 l.

4.Før leverte altid vann prøver i dyrebutikk,de sa at vann var fint!Men nå kjøpte jeg selv tester Har en sån Nitrit NO2 test fra JBL og en PH test fra sera.Nitrit test viser altid 0 og PH test 7,0

5.Forer de med rød mygg laver kaster en frysete firekant,men noen ganger mater også de med Nutron color!Mater de 1 gang om dagen!

Kan det være at jeg har for mye fiks???
Er det et Juwel-kar du har?

I så fall sitter det et kullfilter (brun svamp) i filterboksen. Den bør du ta ut eller skifte når det har gått maks fire uker. Hvis ikke kan den begynne å slippe ut eventuelle giftstoffer den har samlet opp.

Er relativt fersk selv, men har - bank i bordet - ingen problemer med fiskedød. Har tre kar omtrent like store som ditt - to med guppy, molly og andre levendefødere.

Når karet er innkjørt bytter jeg en tredjedel av vannet og inn maks to fisk. Mater minst mulig. Noen mikroskopiske smuler to ganger om dagen. Samtidig måler jeg ammoniakk NH3-4 og nitritt NO2 hver dag med Tetra dråpetest.

Har opplevd at ammoniakk-verdiene har steget til skadelige nivåer, selv om karet har stått i tre-fire uker med bare planter. Da har jeg byttet 20 prosent vann morgen og kveld til de er nede på 0. Samtidig setter jeg utblåsningsrøret slik at vannet går mest mulig gjennom luft og tilfører oksygen til vannet.

Vannet jeg bruker til vannbytte, tapper jeg opp i bøtter en eller to dager før og setter på badet med plastposer over slik at det ikke kommer støv, hundehår, såpe eller annet rusk i vannet. Har i aquasafe + 1 gram salt (ektozon) pr. bøtte til levendeføderne og passer på at temperaturen er den samme innenfor en grad før jeg bytter.

Slamsuger så godt det er mulig for å få opp mest mulig avfallsstoffer.

Nå vannverdiene er fine, bytter jeg 20 prosent vann en gang i uka. Renser Fluval-filtrene to ganger i måneden å skylle dem i akvarievann, men ikke samtidig med vannbytte.

Juwelfiltrene renser jeg ca en gang i måneden.

Dette har fungert fint hos meg. Håper det kan hjelpe.

Litt vanskelig å vite hvorfor fiskene dør, uten å vite hvor ofte du bytter vann, hva slags filter du har osv.

jeg har veldig mange planter,pga.har så lyst å få til fikse unger!På filter min liksom åpnes i midten å der ligger på hver side 2 svamper,når jge kjøpte filter svampene var hvite,men nå er de brune!
Synnes 5 år med akvarium og uanset aldri lykes ar litt lenge!Har en vennina som bytter vann bare en gang på 3 månder,men fiskene hennes trives å vokser kjemmpe fort,hun har noen fisk som er flere år gammle!Men hvis hoss meg fisken lever en måned da er jeg så gla!!!

Beklager litt treg der.

Ser du har Fluval 4 Plus. Har det selv i et kar. Tror jeg ville skylt i hvert fall en av de to svampene i akvarievann.

Fluval anbefaler at filteret renses ca hver 14 dag. Men lurt å rense bare en svamp om gangen.

Kan jo være du har høye nitrat-verdier? Men burde ikke være det når du bytter vann så ofte. Men å bytte halvparten av vannet høres mye ut, synes jeg.

Har du målt Ph i springen og sammenlignet med Ph i karet før vannbytte? For store svingninger i Ph er ikke så bra.
angående de pestsnegler!!Lurte på om de spiser planter,ser også at alle plantene som hadde myke blader har masse hull ,ser ut egentli at noen spiser de!!!
Planter påvirker Ph-en.

Lar du vannet stå til lufting før du bytter vann?
Er temperaturen den samme?

Jeg ville renset filteret ved å skylle det lett i akvarievann. I den brune guffa sitter de gode bakteriene, så ikke skyll for godt.

Også ville jeg redusert vannbytte til 30 prosent i uka.

Kan jo også hende du har sykdom i akvariet. Men det er det sikkert andre som vet mer om enn meg. Har bare hatt akvarium siden desmeber og har liten erfaring med det.
Det skal jeg prøve å teste vann i springen!

Bytter så mye vann pga.at pumper fra bynn ut alt fikse møkk,i mens det renner møkkete vann taper jeg den,men når jeg ser at den begyner å bli rein da stoper jeg!Egentli merker jeg også at noen gang fiskene dør etter jeg har byttet vann!
jeg har dessvere ikke mulighet å la vannet for å stå til lufting ,ta den direkte fra springen i akvarium,men jeg måler temperetur i vannet at den skal bli liksom samma som i akvarium!

Egentli trodde at rein vann kan aldri skade fiskene!
Kan tenkes at fiskene dine ikke er så glade i det store vannbyttet du foretar hver uke, for nei, fisker tåler ikke kraftige svingninger i vannkvalitet. Vann fra springen inneholder ingen av de bakterier du har i akvariet, så fiskene kan få "sjokk" om du bytter store vannverdier ofte.
Jeg ville gjort som beskrevet over her, byttet ca 30% hver uke, eller eventuelt hver 14 dag. Da jeg hadde selskapsakvarium nå nylig byttet jeg 30% hver 14 dag, og det var det ingen problemer med

Filteret inneholder alle bakteriene som er viktig for fiskene dine, det har jeg selv lært på grusomt vis Filteret består sikkert av forskjellige svamper og eventuelt filtervatt? Jeg har aldri gjort rein svampene, men bytter filtervatt hver gang jeg bytter vann

Ellers kan du jo se etter sykdomstegn? Står fiskene mye stille, spytter de ut maten, eller ser de tungpustede ut? Har de noen merker på seg som er uvanlige? osv..

Håper du finner ut av det
I Fluval 4 Plus-filteret er det bare to hvite svamper hvor bakteriene som gjør ammoniakk om til nitritt og nitritt om til nitrat dannes.

Det er ingen filtervatt eller andre svamper i Fluvalen når man kjøper den.

Selv har jeg veldig god erfaring med Fluval, men jeg skyller en av svampene i ny og ne i en liten bøtte med akvarievann. Er forsiktig for ikke å fjerne for mange gode bakterier. I de minste Fluval-pumpene er i hvert fall dette nødvendig. Hvis ikke produserer filteret så mye nitrat at man må bytte vann hele tiden. I hvert fall gjør de det hos meg.

Har 15 neontetra/kardinaltetra, en dvergguramihann og en ganske stor ancisitrus i 116-liters kar med Fluval 4 Plus. Det fungerer veldig bra. Nesten ingen snegler eller alger, selv om karet står delvis i dagslys.

Men hvorfor kan du ikke sette vannet til lufting?

20 prosent vann til vannbytte i en 120 liter er ikke mer enn to-tre bøtter vann.

Hvis du kjøper to-tre plastbøtter som du bare bruker til akvariet og tapper opp to bøtter friskt, kaldt vann om kvelden før du legger deg, er det romtemperert til dagen etter. Har du i aquasafe i tillegg, har du trygt akvarievann til vannbytte.

Jeg bytter 20 prosent i uka og det holder til at fiskene holder seg friske og yngler uten død eller sykdom. (Knock on wood

Om du ikke rekker å slamsuge hele akvariet på ett vannbytte, kan du ta neste halvdel neste uke. Hvis du klemmer sammen slangen når du flytter slamsugeren, slutter den å suge og du får bedre tid på deg. Hvis du har masse planter, tar de også hånd om endel av bakteriene i grusen.

Lykke til! Håper det ordner seg
Skjønte ikke helt det med filteret. Skyller du det helt fritt for møkk hver gang du skifter vann?

Da er det i hvert fall der feilen ligger. Vasker du bort møkka, vasker du bort alle de gode filterbakteriene som karet trenger for å kvitte seg med farlige stoffer. Du trenger ikke rengjøre filteret før du merker at gjennomstrømningen blir mindre.
Hei
Sanita Veas
jeg har dessvere ikke mulighet å la vannet for å stå til lufting ,ta den direkte fra springen i akvarium,men jeg måler temperetur i vannet at den skal bli liksom samma som i akvarium! Egentli trodde at rein vann kan aldri skade fiskene!


Hei,jeg er overbevist om at du bytter for mye vann på en gang.
Et tips er også å ikke skyll filterene i pumpa.
Selv så har jeg 10 akvarium.

Lykk til.
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap