Guppy hann med opprevet hale.

I går kjøpte jeg 3 guppy, 1 hann og 2 hunner. I dagtidlig skulle jeg sjekke at alt var som det skulle, men gjett, noen hadde tatt seg et par jafser av hannen min. Halen har ca akkurat samme størrelse, men halen er opprevet. Da lurer jeg på: Hvem har gjort det? Og hva skal jeg gjøre for å unngå infeksjoner på hannen? Vannbytte eller noe?

Her er fiskeartene og andre fakta om [URL=http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=9760 ]karet[/URL]:
står i fiskebasen at Sverddrager kan være litt aggressiv, så jeg tror det er den, men ikke sikker.. men vet ikke om hvilke andre det kan være.. vet ikke mye om ål'er :P
Ja, det er vel sansynligvis sverdragene som har vært på lusk
Er det noe jeg kan gjøre, slik som vannbytte osv?
vannbytte ofte for å hindre sykdom vil jeg tro.. 1 gang annen hver dag kanskje? 30%

sopp eller finneråtne kan oppstå av sånt hvis alt for mye dritt kommer i såret.. etter det jeg har hørt :P
Ekstra vannbytter er lurt, siden det er med på å minske faren for at det setter seg sopp eller infeksjon i sårkantene. Men, du bør jo følge godt med fremover... har den blitt nappet en gang, er det stor sannsynlighet for at det skjer igjen dersom fisken som napper ikke blir flyttet.

Gitt at det karet ditt er sprengfullt med fisk (etter min mening), og sverddragere egentlig bør ha mer plass enn det du har til dem, er det kanskje ikke så dumt å omplassere disse uansett
Jeg skal prøve å ta vannbytte i dag, men jeg finner ikke igjen hannen :S
Er du sikker på at den ikke var finnenappet da du kjøpte den? Årsaken til at jeg lurer, er at jeg selv skulle kjøpe to guppy-hanner for en stund siden. Da jeg bgynte å studere dem nærmere i butikken, var mange - de fleste faktisk - finnenappet i halen. Noen hadde noe hvitt på riftene som jeg antar var sopp.
Fin og frisk da jeg plukket den ut

Men jeg må desverre si at den har vært forsvunnet i noen dager nå..
I går fikk jeg en ny hann, enda finere og større kropp og hale enn den andre. Så jeg forventet at det samme skulle skje med denne også, men nei. Ikke et eneste rift når jeg tittet på akvariet.

Kan det ha noe med at den svakeste og minste blir offer?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap