Fiskene klør seg, noe som feiler dem eller?

Har merket i det siste at noen av fiskene mine;

sommerfugl ciklide og platyene mine "klør" seg på siden. på et blad eller på bunnen. noe som feiler dem eller? har ikke sett at dem har gjort det før. ellers så er dem kvikke og ser friske ut. utenom den ene platyen min. fordi den holder på med å føde eller har født.. så den er litt slapp..

Ser du noen prikker eller andre symptomer?

Mine corydoras klør seg innimellom, men når jeg bruker vannforbedringmiddel (som aquasafe, JBL biotopol) så slutter de. Virker som om det er noe i vannet som irriterer dem.

For mange holder det å la kaldt vann stå i bøtter med luftestein over natta før vannet brukes ved vannbytte, men hos meg holder ikke det, jeg må frem med biotopol for å unngå kløingen.
åh det er det biotopol er for xD

fikk den med men fikk aldri beskrivelse av hva den gjør fornoe :P

Tusen takk for svaret!

kan jeg helde litt i nå? uten vannbytte? eller kan det skade fiskene..?
biotopol er overhodet ikke skadelig for fiskene

Du kan godt tilsette det nå selv om det ikke er vannbytte.
Og jeg ser ikke noen prikker nei, ser helt friske ut.
Hvor mye må jeg ha i for 80 liter? xD

Det skal stå på korken hvor mye? Gjør hvert fall det på min flaske

Mener å huske (uten at jeg har sjekket) at det er 20 ml til 80 liter vann.
aha... står på korken.. haha :P jepp var rett 20ml.


Tusen takk
Sindla
sommerfugl ciklide og platyene mine "klør" seg på siden. på et blad eller på bunnen. noe som feiler dem eller?


Hvor lenge siden er det du satte i gang dette akvariet? Det er veldig vanlig med kløe hos fiskene i nyoppsatte akvarier, såkalt "new tank syndrome", og det viktigste nå er å sjekke at vannkvaliteten er i orden.
I helt nyoppsatte akvarier, bare noen uker gamle, er det fare for giftstoffer som årsak til kløen. Null nitritt skal det være, og null ammoniakk. Begge deler er giftig, og når verdiene på disse er lave og begynner å stige, så klør fiskene.

Så det viktigste nå er å vite hvor lenge siden det er du satte i gang akvariet ditt og hvor lenge du har hatt fisk i det.

ETTER-REDIGERT;
Jeg så i profilen din nå at du fikk det til jul, stemmer det at det er dette akvariet det er snakk om?
Det er altså fremdeles relativt nytt, så det er "new tank syndrome".
Bruk vannforbedringsmiddel, sjekk vannverdiene ofte med dråpetester, og finn ut om du har korrekt ph i forhold til de fiskene du har.

Bytter du vann hver uke på akvariet? Ca 30% av vannvolumet er passe. Fisk kan klø seg dersom det er noe i vannet som irriterer huden deres, og skittent vann er en av disse årsakene.
En annen årsak til at fiskene tar sats og sprette-klør seg mot bunnen og inventaret, er irriterende gassbobler i vannet. Om man tar vann direkte fra vannkranen ved vannbytter, er det vannet overmettet med gasser fra ledningssystemet ettersom det står under trykk. Disse ørsmå gassboblene klør på fiskenes slimhinner.
Løsning: Sett vannet til lufting i et par bøtter med brusestein og luftpumpe over natten. Da er det fritt for gassbobler neste dag og kan brukes i akvariet.
Takk for svaret
Er akvariet jeg fikk til jul ja
bytter vann 1-2 ganger i uken. 20 liter av 80 hver gang.
har testet for nitritt ( test sett) , og strips i butikken og alt er 100% på stripsen...
Har ikke skaffet de andre testene enda for å få 100% nøyaktighet.
ph test må jeg skaffe.. har ingen anelse hvilken ph jeg har i akvariet :P


jeg har en luftstein "aka brusstein?" i akvariet. (skjellet på bildene på profilen min)
vet ikke om det hjelper, og... luftpumpe? hva gjør den?





Haha.. i dag så jeg den ene neontetra sprett-klø seg på den største Ancistrusen min, det var litt av et syn xD den spratt på Ancistrusen flere ganger og var like morsomt hver gang og Ancistrusen reagerte ikke en gang, hehe.
Er ikke hver dag det skjer :P
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap