Pumpe

Har kjøpt ny pumpe til min datters akvarium, som nå har stått og gått i et 32-liters akvarium uten fisk, ett døgn. Vannet tapet jeg for to dager siden. Har hatt i akvariesalt, og Aqualife. Har blandet ny og gammel akvariesand og satt inn planter og java-mose. Skal flytte over litt "gugge" fra en av pumpen mine etterpå.

Har ikke noe å måle vann-verdiene med. Men noen som vet sånn ca hvor lang tid jeg burde la akvariet stå tomt, før fisken flytter inn??

Kan jeg sette pumpen inn i 63literen min og la den gå der en stund for å få de rette filter-bakteriene??

Har ikke hatt problemer med oppstart av mine andre akvarier, og da hadde jeg fisken i etter ett døgn (før jeg lærte om akvaforum og akvarieskolen... ).

:p
Jeg ville kansje la det stå 5 dager men mange sier flere uker er ikke helt sikker men ,akvarie butikken sier 3 dager så forskjellig etter størlsen tror jeg:P
Inaktiv bruker
Du tar filtergugge fra et allerede innkjørt filter?
Da kan du sette fisk i med engang det er gjort.
Om du greier å få en vellykket kick-start ved hjelp av gugge fra et innkjørt filter så kan du ha fiskene i allerede dagen etter. Problemet er at uten noe å måle nitritt med så vet du ikke om det ble vellykket eller ikke. Anbefaler derfor at du går til anskaffelse av dråpetest for nitritt slik at du kan følge med og raskt kan bytte vann og flytte over litt mer gugge om nødvendig.

-Lip-
Jeg ville kansje la det stå 5 dager men mange sier flere uker er ikke helt sikker men ,akvarie butikken sier 3 dager så forskjellig etter størlsen tror jeg:P

Anbefaler at du leser artikkelen om oppstart om akvariet og vannverdier.

Bytte av pumpe..
Sorry hvis jeg kaprer tråden litt.
Jeg måtte bytte min innvendige Fluval2 pumpe idag, da den plutselig nektet å fungere mer (den er 5+år). Jeg har tatt å byttet hele pumpen, men beholdt den ene gamle svampen og puttet i en ny.
Er dette nok til å holde bakteriefloraen i gang, eller bør jeg vente meg en nitrittoppblomstring? Alt annet i karet er jo det samme..
Det spørs litt på hvor lang tid det tok fra Fluvalen stoppet til du fikk igang den nye. Bakteriene begynner å dø når sirkulasjonen stopper. Om bakteriene overlevde så har du likevel bare halvparten så effektivt filter de første ukene. Du bør derfor uansett være forsiktig med fôring, følge med på nitritt og skifte vann daglig om nødvendig.
Oki, takk for tipset =)
Nei, det tok ikke så ekstremt lang tid, men man vet jo aldri.
Pappa tok affære her for et par uker siden (når jeg ikke var hjemme) hvor han VASKET filterene i springen og TØRKET de grundig (som han sa). Jeg holdt på å få sjokk når han sa det. Så det kan jo uansett ikke bli verre enn det... =P
Fiskene ser nå ut til å ha greid seg og vannverdiene har holdt seg nogenlunde stabile.
Mat får de en gang i uka (har kun algeetere), så der blir det ikke noe problem med overfôring
Du store allverden! Det var sikkert godt ment går jeg ut i fra

Vær obs på at nitritt kan dukke opp rundt fjorten dager etter oppstart av nytt filter, eller i dette tilfellet, om alle bakteriene har tatt kvelden under den rengjøringsprossen. Er derfor viktig å følge med nitritten fremover.
Tante Astrid
Du store allverden! Det var sikkert godt ment går jeg ut i fra :) Vær obs på at nitritt kan dukke opp rundt fjorten dager etter oppstart av nytt filter, eller i dette tilfellet, om alle bakteriene har tatt kvelden under den rengjøringsprossen. Er derfor viktig å følge med nitritten fremover.


Det har gått veldig bra
Har ikke merket noe spesielt til at denne "hendelsen" med pumpa har gjort noe forskjell på vannverdiene. Godt at jeg har hatt et godt innkjørt kar fra før av, ligger jo mye bakterier og sånn i grusen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap