Platy har fått skikkelig krokrygg.

Hei

som sagt, den ene platy'n min har blitt vedlig bøyd i ryggen. Den var helt rett å fin da jeg kjøpte den, nå ca 3 mnd senere er den så bøyd. fra midten å til halen går det nesten rett ned. Den svømmer, den spiser, men den gjømmer seg endel inni planter å bak steiner.

Er denne veldig syk? burde jeg avlive den? hva kan ha skjedd?
Den har ingen ytre tegn på sykdom.
Det høres ut som om dette kan være innavl. Det er et kjent problem blant guppy som også er levendefødere. Jeg ville avlivd slik fisk sånn at det ikke videreføres, og sånn at den slipper å lide.
Jeg har også en sånn platy, den gjemmer seg veldig mye.. men når det er mat så er den helt på topp :P
ja men så rart den var helt rett, men plutselig ble ekstremt bøyd. Fisken er iallefall avlivet nå.
Den kan kanskje ha blitt bøyd etter fødsel? Men jeg har hatt hannguppyer som er blitt bøyd selv om de var rette før, så hvorfor det skjer, vet ikke jeg
Jeg hadde også en hunn platy, som ble slik etter noen fødsler. Den gjemte seg mye, men var likevel med og spiste når det var mat.
Rart , dette er noe jeg trodde bare hendte med guppier. MEN det jeg ser med plattyer er at de ofte legger finnene sammen,. Og da pleier jeg følge nøye med, Hvis halefinnen ikke lenger ligner på en finne, men er lagt sammen, så er de ofte syke.
Grunnen til min er sånn er pga fødsel vil jeg tro
Her er han rett etter jeg kjøpte den.


[External Image]


Det er en platy? for jeg var forvirra i begynnelsen, trudde det var en sverddrage.
Ser ut som platy ja har en som er nesten helt lik den :P
Hehe. Beklager om jeg lager kvalm nå altså, men jeg synes den ser mest ut som en sverddrager.

Platy ser litt mer kompakte enn sverddrageren.

Jeg har hatt en del som har fått slik krokrygg, til slutt svømmer de på en "åleaktig" måte... Jeg mener å ha lest at dette skyldes intens avl og inavlsgener...
Inaktiv bruker
Syns den ser litt hybridaktig ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap