Trenger hjelp til ciklide akvarie

Hei. Vet ikke om dette er riktig tråd, men jeg prøver..Er det feil tråd så bare si i fra...


Jeg er nybegynner på ciklide akvarie..
Men har hatt akvarie i mange år med tetrar guppy osv. bare fredlige fisker..

Men nå hadde jeg tenkt å begynne med ciklider..
Men trenger litt hjelp til dette..ang hva man bør ha i akvarie..

Jeg har ett 250 liter akvarie..

Det jeg hadde tenkt å ha der er "om dere synes disse går sammen.. om ikke så gjerne si i fra.."ikke alt for mange..

Juvelciklidene . par
malawi ciklide. 10 stk
blå acara. par

Tror dere disse går greit sammen????

Så lurer jeg på sand..

Spm nr 1... bør jeg velge fin sand i akvarie når jeg har disse fisker..Har lest litt på forumet her ang sand fra biltema.. kan denne brukes..evn hvor mye.

Spm 2.. Har sett att noen bruker skiferstein til å bygge huler osv..Er dette en grei måte å bygge på.. eller bør jeg bruke noe annet..som stein elle no..

Spm3.. I ciklide akvarier jeg har tittet på er det ikke så veldig mye planter..
Er det så vanlig med ikke så mye planter..eller trives ikke fiskene så veldig da???..

Å er det noen der ute som har noen bilder av ciklide akvarie deres så blir jeg veldig lykkelig om jeg kan få noen ide på hvordan jeg kan bygge det...

Håper ikke dette ble for mye spørsmål eller vanskelig å forstå..

Håper på svar

MVH
Thomas
hvilke malawier tenker du på å ha?
Vet ikke helt enda..
Men noen som ikke er helt fargeløse
Gjerne litt sterke farger eller no..
kanskje delfinciklide...
Det er flere faktorer som du må legge vekt på for å få dette til å fungere.

Det er en del ciklider som går under populærnavnet juvelciklide. Disse er omni og carnivore.
Blå acara er omnivore.

Da bør du ha omnivore malawi, slik at alle får de næringstoffene som de trenger.
Det å blande f.eks. carni og herbivore fisker er ikke å anbefale, da det er vanskelig å gi dem riktig mat.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på fiskebasen og bla deg igjennom de malawiene og andre ciklider du "kunne tenke deg".

Du må også huske på at temperatur, PH, GH og KH bør matche de forskjellige ciklidenes krav.

Btw: Delfin ciklidene er anbefalt å ha i ett 300liter+ akvarie.
(Bekymre deg ikke, det finnes omlag 800 malawi arter, det er nok av fisker i vannet)
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Kåre Johannesen
Reklame for plussmedlemskap