Uklart/grått vann i akvarie.

Eg har fått problemer med at vannet i ene akvarie er blitt veldig uklart, trodde først det kunne være infusorer så jeg dekket til akvaret, slo av lyset og hadde forings stopp i 3 dager. Dette hjalp ikke.

Akvariet har vært i drift siden juli 2008 og eg har ikke hatt problemer med dette før.
Det er ekstra uklart etter foring.

Er det noen som vet hva dette kan være?

Takker så mye for alle svar.
Tonje_R
Eg har fått problemer med at vannet i ene akvarie er blitt veldig uklart, trodde først det kunne være infusorer så jeg dekket til akvaret, slo av lyset og hadde forings stopp i 3 dager. Dette hjalp ikke. Akvariet har vært i drift siden juli 2008 og eg har ikke hatt problemer med dette før. Det er ekstra uklart etter foring. Er det noen som vet hva dette kan være? Takker så mye for alle svar.


Har du sjekket at filtrering er som før? Kan være tilstopping, pumpesvikt, redusert ytelelse etc...?
Også: har du tilført noe til akvariet i det siste, som f.eks trerot, figurer, ny fisk/plante, steiner etc..
filtreringen er bedre enn den var, det er et innvendig juwel filter der svampene er byttet ut med cirax bokser.
Har heller ikke tilsatt noe nytt i akvariet.
Vet ikke om det er relevant, men har du mekanisk filtrering i juvelpumpa?
Tonje_R
filtreringen er bedre enn den var, det er et innvendig juwel filter der svampene er byttet ut med cirax bokser. Har heller ikke tilsatt noe nytt i akvariet.


Ok, hvordan er gjennomstrømning da? Har pumpa samme "trøkk" som før, dvs. vannhastighet er opprettholdt?

Jeg erfarte en gang da jeg foretok filterrens, uforklarlig lite trøkk fra pumpa, selv om propellen snurret og gikk som vanlig.
Det viste seg at jeg ikke hadde "dyttet" filteret langt nok ned i filterholder slik at vanninnsuget ble delvis tildekt, og lite vann slapp inn.
Dette resulterte i "grums", da jeg fant feilen ble alt klart som før.
Trykket er bedre etter skiftet til cirax boksene, mer bevegelse i vannflaten.
Er det nylig at du byttet til cirax og skiftet du i så fall allt filtermaterialet i filteret på en gang? I såfall må filteret regnes som nystartet og da er det ikke uvanlig med oppblomstring av infusorier i en periode til karet blir stabilt igjen. Et nystartet filter har heller ikke nok bakterier til å takle avfall og du må derfor være forberedt på daglige delvannsbytter om det skulle bli ammoniakk eller nitritt i karet.
Tonje_R
Ja.


Du sier ja, men hva har du som mekanisk filtrering? Du sier jo også at du har byttet ut blåsvampene med Cirax? Lot du ingen blåsvamper sitte igjen...? Skummelt i så fall.
Ciraxboksene er biologisk filtrering, de holder ikke igjen særlig med partikler. De fungerer altså ikke som mekanisk filtrering.
Det er det blåsvamp og hvite filtervattskiver som gjør. Blåsvampene har kombinert effekt; både biologisk og mekanisk filtrering.

Har du fjernet alle blåsvampene du hadde, har du samtidig kastet ut alle de gode filterbakteriene som holdt vannet ditt rent og fritt for giftige stoffer som nitritt og ammoniakk...
Når eg byttet ut filtersvampene med cirax byttet eg ut en svamp og ventet 3/4 uker, så en til og ventet 3/4 uker osv, slik at filterbakteriene skulle få bygge seg opp igjen etter hvert bytte. Og skviste mest mulig av filterguffen ut av svampen og ned på den nye cirax boksen. Har fremdeles den hvite filtervattskiven på toppen.
Startet med utbyttingen i desember/januar.
Har ca en gang i uken sjekket vannverdier etter hvert skifte til cirax, nitritt, nitrat og amoniakk har vært på 0.
Vel, da må man nesten se bort fra at det er filterbytte som er skyld i infusoriene, for det høres ut som om det er det det er utfra beskrivelsen. I og med at du allerede har prøvd ut mørklegging og fôringsstopp uten hell så vet jeg nesten ikke hva annet som kan gjøres. Forhåpentligvis vil noen andre komme med gode idèer.

Jeg må innrømme at jeg ikke har gjort noe som helst de gangene jeg har hatt infusorier. Jeg har bare strammet inn litt på maten og det har alltid gått over etter en stund.
Eg får prøve å minske for mengden eg og så får eg sjå hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Drow_male, Wikimedia Commons
Reklame for plussmedlemskap