Funker tilsetninger?

Jeg stoler på personalet på dyrebutikken min siden de før har prøvd å hindre meg i å kjøpe planter og fisk som ikke vil trives eller kommer til å dø og gitt meg tips slik at jeg ikke må kjøpe nye hele tiden. De anbefalte EasyLife ( skulle visst hjelpe mot mye ). Jeg fikk som svar her på forumet i en tidligere tråd at tilsetninger slik som AquaSana, EasyLife, Nitridac osv ikke funket. Nå har jeg gått mange måneder uten. Men er det trygt å putte noen av de nevnte tilsetningene oppi igjen?
Farlig er det sikkert ikke.

Men, jeg må jo spørre... når det har gått flere måneder uten at du har tilsatt dette, og alt fungerer bra. Hvorfor tilsette det? Det er da så mye annet moro å bruke pengene på, enn diverse midler som ikke gjør noe som helst fra eller til
Ja, men jeg har hatt disse tilsetningene i en boks i flere måneder nå. De kostet noen hundre, så det er vel like greit å bruke dem opp?

Så da kan jeg bare putte det opp i karet? Ingen fare liksom?
Jeg har ikke kjennskap til disse i det hele tatt. To av de (easylife og nitridac) er vel mest beregnet på nystartede kar, og har vel ingen misjon i et kar med opparbeidet bakteriekultur (jeg tror ikke de har særlig misjon i et nystartet kar heller, men... enda mindre i et innkjørt et!).

Aquasana er såvidt jeg forstår noe lignende aquasafe, og bilder blant annet klor i vannet. Dette er vel egentlig den eneste som det kan være noe poeng i å bruke.

Skal du prøve noe av dette bør du hvert fall sjekke at ikke holdbarhetsdatoen har gått ut (om slikt finnes). Uansett skjønner jeg det ikke Pengene er jo brukt uansett, og dersom de ikke tilfører noe som helst positivt i karet - og du til og med er usikker på om det kan være skadelig - gjør de kanskje best nytte lengst inni skapet.

Jeg vil ikke si at du bare kan stappe det i karet, siden jeg overhodet ikke kjenner disse. Jeg vet bare at jo mindre tilsetninger, jo bedre. Færre ting som kan gå galt.
Jeg har alltid brukt Aqua-sana, etter hver gang jeg har hatt vannbytte.
Det skulle være fint for å holde vannkvaliteten i orden.
Har aldri hatt noe inntrykk av at det gjør fisker syke.
Tror nok fisker som dør,også i mange tilfeller er syke/svake fra før av.
De to andre midlene du hadde,har jeg ikke prøvd,men Aqua-Sana,selger de på dyrebutikken her hvor jeg bor.
Jeg har sluttet å bruke Aqua safe eller Aqua sana for mange måneder siden. Bruker kun litt hvis det er et nytt akvarium med alt nytt(sand/grus og filter), bruker også da også å tilsette Bactozym.
Fiskene har heller ikke blitt syke og dødt.

Synes det er bare å kaste bort penger å kjøpe inn så mye tilsettninger når de alikavell klarer seg uten.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap