Bruke stein funnet i naturen?

Har et 60l.akvarium,fyllt med grus og flere planter samt fisker.
Alt er hittil kjøpt på akvariebutikk. Kunne tenkt meg en stein eller to(som gjemmested for fiskene,men de hadde bare enorme steiner hos forhandler.
Kan jeg bruke steiner jeg har selv? Bør sikkert skylle dem godt,eller?
Har også noen trerøtter,noen som vet?
Du kan bruke steiner du har funnet selv, men er de veldig kalholdige eller lignende kan de forandre på vannverdiene dine. Evnt legg dem i en bøtte vann noen dager og mål ph for å se om den øker.

Kan være greit å skylle stein godt,evnt koke for å være sikker på at du ikke drar med de gnoe annet i karet.

Røtter er også greit, men bør være harde treslag så de ikke bare råtner og lager dårlig vann..
Takk for svar
Sukk,ja det hørtes litt skummelt ut. Vanskelig å vite om steinene er "dødelige"eller ei:0,så da blir det vel til at jeg ikke tør å ha noen oppi-
Hva er harde treslag,da?
Det er dødeligere å putte røtter fra skogen enn stein fra skogen i karet ditt. Så plukk noen fine steiner, og kok og skrubb dem godt. Stein dreper neppe fisken over natta. Et søk på 'stein naturen' her på AF ga 124 treff, sikkert mye å bli klok på i noen av de innleggene.
Naturstein i Norge er generellt lite vannløselige og er derfor i nesten alle tilfeller trygge å bruke.
Takk for svar. Skal se om jeg tør,da
De mørke steinene er kanskje tryggest?
Etter min mening er ofte de mørke steinene gjerne mest dekorative også Men det er sikkert en smakssak. Uansett, stein plukket ute kan du trygt bruke. Gi dem bare en skrubb med kost (ren og uten såpe!) og spyling i dusjen under varmt vann, så er de klar til bruk
Et lite tips til innredning av et akvarium: plukk kun stein av omtrent samme farge eller samme fargesjattering. F.eks. kun brune stein, eller kun grå. Dette gir absolutt det mest harmoniske og dekorative inntrykket når det er brukt i akvariet.


Røtter plukket ute ville jeg ikke brukt i en 60 liter...
Det er altfor mange treslag som råtner fort, og f.eks. de fra nåletrær skal vi ikke bruke i akvarium pga innholdsstoffene i kvaen. Dessuten råtner norske treslag ofte veldig fort i vann, og i en liten 60 liter vil dette fort ødelegge vannkvaliteten fryktelig. Det er også stor risiko for at overskuddsnæring og biologiske safter lekker ut fra treverket og skaper mugg/soppslim på treverket, og det kan bryte ut infusorier i vannet (vannet blir grått og ugjennomsiktig).

De trerøttene vi kjøper i zoobutikker kalles gjerne "mangroverøtter", selv om de ikke er ekte mangrove De ekte mangrovesumpene som finnes i naturen er utrydningstruede naturområder i dag, og er fredet.
Men felles for de trerøttene vi kjøper i zoobutikkene er at de er fra meget harde treslag, som oftest teak og mahogny. Disse treslagene har naturlig høyt innhold av garvesyre, noe som gjør dem utrolig godt egnet til akvariebruk ettersom de da er holdbare i flere år.

Så, plukk gjerne stein selv, men unngå helst trerøtter du har plukket selv.
Unntak er muligens om du finner dekorative tørre grener eller røtter som du er sikker på er av eik eller bøk. Begge disse er meget harde, og spesielt eik har høyt innhold av garvesyre.
Hei,og masse takk
Du er rene oraklet,så jeg er hjertens takknemlig for alt jeg fikk vite nå
Skal følge rådet ditt med samme farge/mørke steiner.
Gleder meg til å gi fiskene(de som er igjen,he,he), noen steiner å skjule seg bak. Hilsen ferskisen:0
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap