Hvorfor gjør dem sånn?

Jeg har en del sør amerikanske ciklider. på lørdag byttet jeg vann. jeg byttet ganske mye ca 2 tre deler. hvorfor er alle fiskene helt oppe i vannoverflaten hele tiden og ser ut som de svelger luft? de åpner og lukker munnen hele tiden. hilsen anne
Du har passet på at filteret er slått på igjen, ikke sant...? Står filterutblåset slik at det blir bevegelse i vannspeilet? Det er viktig at det er bevegelse i overflaten, for at vannet skal ta opp oksygen.

Skjedde dette etter vannbyttet? Byttet med iskaldt vann fra krana, eller hvordan gjorde du det? Brukte du lang tid, var akvariefilteret avslått lenge?

Akvariet mitt er på 240 liter og jeg har en stor utvendig fluval pumpe. den blåser på skrå nedover ut i akvariet. vannet prøvde jeg og temperer best mulig etter tempen som var i akvariet. jeg brukte ca 2 timer på alt sammen og pumpa var på hele tiden.
har du testet vannet? det kan være noe i springvannet som gjør at fiskene oppfører seg slikt?
jeg hadde et par dager for ikke så lenge siden hvor vi plutselig fikk masse klor i vannet. gikk ikke ann å drikke det i det hele tatt.
Nå har jeg testet vannet og det er som det pleier å være. skjønner ikke hva dette kan være. vet ikke hva mere jeg kan gjøre for dem. alle gaper etter luft. *tenker så det knaker*

Hvor mye bevegelse er det i vannflata?
når begynte de å gispe etter luft?
før du byttet vann, like etter eller først idag?
Du skriver at vannet blåser nedover. Er det lite bevegelse i overflaten?

Det er i overflaten at oksygenopptaket skjer, og ved liten/ingen bevegelse kan vannet bli oksygenfattig. Da er det vanlig at fisken snapper etter luft slik dine gjør.

Ellers høres det ut som om du brukte lunkent vann fra springen når du byttet vann. Det er mange som gjør det uten problemer, men det finnes også de som har gjort det og opplevd dødsfall. Det er en fare for at diverse uhumskheter fra varmtvannstanken blir med ned i akvariet og skaper trøbbel.

Om noe av dette er årsaken til dine trøbbel aner jeg ikke, men det er verdt å vurdere.
Geir Kristiansen
Hvor mye bevegelse er det i vannflata?



Jeg ser det beveger seg men kansje ikke så mye som det burde.. vet ikke helt hvor mye bevegelse det skal være.. kan det være at det har kommet noe i rørene mine..
-anne-

Hvis du ser på vannspeilet så skal det være bevegelse i nesten hele lengden. Vri på utblåsningsrøret slik at vannet kommer vannrett ut av det. Dermed kan du regulere høyden på røret for å få mer eller mindre bevegelse i vannet.
Geir Kristiansen
Hvis du ser på vannspeilet så skal det være bevegelse i nesten hele lengden. Vri på utblåsningsrøret slik at vannet kommer vannrett ut av det. Dermed kan du regulere høyden på røret for å få mer eller mindre bevegelse i vannet.


Jeg skal prøve det. takk for alle forslag og tips. prøver og se det ann til i morgen.
kan også være for varmt i vannet ditt.
Problemet er løst.
problemet er løst. det var for lite sirkulasjon i vannet + den utvendige pumpen min var lekk.. så jeg hadde 10 liter vann ca på parketten bak akvariet og under. har nå fått tak i en innvendig fluval 3 og det funker bra. de ser ut til og stor trives nå.

Jeg sa i går at jeg hadde en utvendig fluval pumpe men det er feil jeg har en tetra tec 1200. beklager jeg skrev feil.

tusen takk for alle tips og forslag som dere har skrevet.

mvh anne
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap