Guppy problemer

Jeg måtte nettopp ta over en hann og en hunn guppy fordi venninen min sitt kar sprang lekk. Problemet er at jeg for noen dager siden kjøpte en hannguppy, men etter en dag så var halen hans spist opp. Ikke helt, men tuppen av halen var opprevet. Så forsvant den sporløst. Jeg er redd for at det samme skal skje igjen. Mistenker sverddragene, og en mann skal komme å kjøpe dem om 2 uker. Jeg tenkte på å ha en glassvegg imellom, men hvor i allverden skal jeg få tak i det? Jeg har også 3 småkar fra 10-15 liter og 1 ekstra pumpe. Kan jeg putte dem oppi dit? Da må jeg i tilfelle sette det opp uten bakteriekultur osv. Funker det hvis jeg bytter vann ofte? Trenger svar fort!
Har du to hanner og en hunn guppy ?


Hvis du ha det mistenker jeg Guppy hunnen for å nappe halen.


Det bør være minst 3 hunner sammen med en hann.

Hvis vannveridiene er ok i de andre karene , kan du fytte, men det er viktig å overvåke vannverdiene No2 og Ph.


mvh
Terje
Nei, jeg hadde 2 hunner og 1 hann. Nå har jeg 2 hunner og har fått 1 hann og 1 hunn til

Som sagt så har jeg ikke satt opp de andre karene, men jeg kan gjøre det. Har 3 ekstra kar og 1 ekstra pumpe. Men er bekymret for bakteriekulturen eller om jeg eventuelt kan skifte vann hver dag...
Da feller mistanken på sverddragerene, kan du fytte dem ?

Hvis du ikke kan måle vannveriene, så er det vel i løpet av 14 dager de er på det høyeste tror jeg.


Vann-bytte er ingen dårlig ide.


Kan du måle no2 ?

Mvh
Terje

Har ikke dråpetestere desverre, men tror du det funker å sette opp et nytt kar til sverddragene og skifte vann ofte?? I tilfelle hvor ofte?
Du kan jo flytte noe bakterier fra filteret du har i gang, over i filteret som du starter.

Bytt vann hver 3 dag, du kan ta noe vann fra akvariet som er i drift de føste 2 - 3 gangene du bytter. etterpå byttter du med nytt vann.

Siden du ikke har tester, håper jeg du vet hvordan du foretar vannbytter med hensyn il temperatur og evt tilsetninger ved bruk av temperet vann fra kran.


Hvis Du tar kaldt vann, må dette stå til dete holder den rette temperaturen.
vannet stå til det har den samme temperaturen som akvariet fiskene ble flyttet fra.

pass på temperaturen.

Hva mener du med pumpe filter eller ?

Hvis du ikke har et filter, bør du vordere å sette opp et nett eller noe som skille mellom fiskene.


Mvh
Terje






Vokter over akvariet nå for å finne den skyldige. Foreløbig går det bra, så jeg får prøve andre metoder hvis den nye hannen også blir et mobbeoffer..
kom på noe som jeg skrev i innlegget over. Det kan også være en løsning.


Den føste løsningen er kortvarig og bør ikke bruker i over 10 dager siden du ikke har mulighet for å teste vannet.

De bør du skaffe deg.
Takk Vannmannen. Ja, nett var en kjempegod ide! Men.. Nye svar krever nye spørsmål.

Er det en spesiell type nett jeg ikke kan bruke, og omvendt?
Hvordan skal jeg feste det i bunnen? I toppen kan jeg feste det i armaturet.
Det er litt avhengig av hva du har tilgjengelig.

i utgangspunktet vil det ligne litt på det som brukes i forbindelse med fødenett for guppyer, men støtte.

Det er å lage et skille samtidig som at sirkulasjonen ikke stopper.

nett, sugekopper og noen tråder til å binde opp mot sugekoppene ?

Tror ikke du tenger å feste i bunnen. men det kan ligge litt under sanden.

Noe som ligner et "fødenett", noe plast til å stive opp kantene.


Netter må være reint. vet ikke hva du har tilgjengelig. må være av plast eller stoff ikke av metall.
Tusen takk for svar nok en gang
Glad jeg slipper å sette opp et nytt kar. Satser på myggnetting og sugekopper hvis sverddragene skulle prøve seg på leopold, som jeg nå har kalt ham.
Takk.

Prøer å være kreativ. ikke alltid at den føste løsningen er den beste.

Kanskje sugerør kan stive av kantene på nettet. se hva du kan finne.

Lykke til.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap