Nytt (gammelt) akvarium og litt annet...

Har kjøpt et 85 liters akvarium av ei venninne i dag. Hun fikk ikke helt til det der med akvarium og ga opp etter 6 mnd. Har fra før 3 små akvarium (63, 32 og 16l). Kan ikke sette det opp før om et par dager (da jeg har bursdag og ha familien på besøk i morgen). Kan jeg sette pumpa opp i 63-literen nå, sammen med steinene og rota?? For å få igang bakterie-floraen i pumpa??

Skal til butikken i morgen og kjøpe nitritt-tester. Men vil det hjelpe å starte pumpa nå i det andre akvariet?? Er det noen andre ting jeg burde skaffe meg i morgen?? Har aquasafe og akvariesalt. Burde jeg skaffe meg en ph-tester?? Og ett eller annet sted har jeg en boks med Kh/Ph + (tror jeg det het).

Har ingen problemer med mine nåværende akvarier. Og de har gått i ett par-tre måneder.
Du trenger ikke akvariesaltet. Ph testeren bør du ha. Aquasafe er også bra.
Er det pumpe med eller uten filter ?
vannmannen
Du trenger ikke akvariesaltet. Ph testeren bør du ha.


Har hatt problemer med guppyene før jeg kjøpte og begynte å bruke akvariesalt. Og mollyene mine formere seg som bare juling etter at jeg begynte med det.
Jeg har aldri brukt akvariesalt.
Har en del guppyer. Mollyer er det lnge siden jeg har hatt.


Det skulle ikke vere noe i veien med å starte opp pumpen for innkjøring, i et annet kar en det den skal stå i. Du kan bare trekke fra den tiden den har vert i drift på innkjøringstiden, når den settes over i nye karet. Det burde gi deg raskere og mer komplett bakterieflora i filteret, på kortere tid. Og du har bedre filterkapasitet i det karet den blir stående til innkjøring i. Eneste det kan bli vel god strøm i det karet. Men det er ikke negativt så lenge fisken ikke skal ha roligt nann, med lite strømning.

Ellers virker det som om du har oversikt, og har det mest nødvendige.

NO^2, NO^3, ph og Gh tester kan vere gode hjelpemiddel å ha.

Lykke til


vannmannen
Jeg har aldri brukt akvariesalt. Har en del guppyer. Mollyer er det lnge siden jeg har hatt.


Men det kan vel bero på at vannkvaliteten er noe annerledes her hos meg??
Har egen vannkilde, hentet fra eget pumpehus, med vann fra liten elv, som kommer fra fjellet.
Selvføgelig kan det komme an på vannkvaliteten.
Jeg bor midt i en by og har ikke det samme vannet, derfor beuker jeg Akvasafe.

Andre som bruker akvariesalt ?
Kawamo
Burde jeg skaffe meg en ph-tester?? Og ett eller annet sted har jeg en boks med Kh/Ph + (tror jeg det het).


Jeg ville si at du nesten ha en ph-tester, ja, iallefall hvis du har tenkt å drive med triksing av ph-verdien. Det KH/PH + pulveret hever jo ph. Hvorfor skal du heve ph hvis du ikke vet hva ph er fra før i kranvannet ditt? Det høres ut som du går ut fra at ph er altfor lav ifht de fiskeartene du holder? Vet du det fra før (at ph er for lav)?

Du kan sikkert sette den nye pumpen din i 63 literen for å starte innkjøringen, men husk at det tar ikke bare noen dager. Det tar noen uker. Sett en post-it lapp på ledningen som huskelapp, så vet du hvilken dato innkjøringen begynte.

mona o
[QUOTE=Kawamo] Burde jeg skaffe meg en ph-tester?? Og ett eller annet sted har jeg en boks med Kh/Ph + (tror jeg det het).


Jeg ville si at du nesten ha en ph-tester, ja, iallefall hvis du har tenkt å drive med triksing av ph-verdien. Det KH/PH + pulveret hever jo ph. Hvorfor skal du heve ph hvis du ikke vet hva ph er fra før i kranvannet ditt? Det høres ut som du går ut fra at ph er altfor lav ifht de fiskeartene du holder? Vet du det fra før (at ph er for lav)?

Du kan sikkert sette den nye pumpen din i 63 literen for å starte innkjøringen, men husk at det tar ikke bare noen dager. Det tar noen uker. Sett en post-it lapp på ledningen som huskelapp, så vet du hvilken dato innkjøringen begynte.



Vet at vannet er surt, fra en test jeg og min mamma gjorde tidligere.
(Vi jobber begge som lærere og har endel naturfag. Så tar endel tester hjem av og til før forberedelse til timene... ph-måling, blodtype-test osv).

Men når det er sagt bruker jeg veldig lite av det, derfor vet jeg ikke hvor den er akkurat nå.

Rart at ingen har nevnt det, men du kan ta filtergugge fra et filter du har gående allerede.
Humunukuapuaa
Rart at ingen har nevnt det, men du kan ta filtergugge fra et filter du har gående allerede.


Det trikset kan jeg. Har gjordt det.
Dobbelsjekket med min mamma og kran-vannet har en ph på 6.
Det nærmer seg tid for den ukentlige vannbytte-seansen, men finner fortsatt ikke boksen med kh/ph+. Noen som har noen gode råd??

Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap