Seilfinne molly og black molly.... går de godt sammen???

heisann...
Ny her, og lurte derfor på om noen erfarne kan hjelpe meg litt...

Vi kjøpte akvarie på mandag, og har nå seilfinne molly, 2 hunner og 2 hanner, og to black molly`er, en hunne og en hanne...

I følge butikken skulle de gå godt sammen, men etter å ha observert de litt, synes jeg den ene seilfinne hannen konstant jakter og hakker på black molly hannen.. Han forsøker å gjemme seg og svømme vekk, men seilfinnen svømmer etter hele tiden.. Får jo nesten vondt av han stakkar...
Er dette vanlig?

Og de to seilfinne hannene krangler om samme dame, så den ene vokter damen og jager vekk den andre så fort han kommer i nærheten...
Makan til kranglefanter :P

Har tenkt å få noen flere oppi når bare akvariet har fått aklimatisert seg litt og fått rett miljø, men blir jo skeptisk når jeg ser denne kranglingen oppi der.. Hva tror dere?
Inaktiv bruker
Høres ut som demonstrasjon av rang, helt vanlig blant hanner =)
Både black molly og seilfinnemolly, siden de tilhører samme familie, så anser vel hannene hverandre som konkurranse.

Dette ordner seg som regel av seg selv.
Ok, tusen takk for svar
Da får jeg tro det går seg til. De må jo bli utrolig stresset av dette kavet hele tiden..

Bør jeg ha flere hunner enn hanner for å minske "maset" på hunnene?
Inaktiv bruker
Tommelfinger regel på er vel 2 hunner pr hann, for dele litt på hvem som blir jaget omkring.
Ok,. tusen takk for svar...

Er så mange år siden jeg hadde akvarie, og den gangen var det ingen som brydde som hvilke fisk som passet sammen og ei...

Spurte om råd i dyrebutikken der jeg kjøpte de, men hun sa bare at hannen måtte få en fru.. men da skal jeg løpe og kjøpe flere hunner over påsken..

Er det forøvrig noen andre arter som går godt sammen med disse?
Inaktiv bruker
Det meste av vanlige selskapsfisker passer med de.
Guramier, diverse tetraer, platy, guppy, maller, nesten eklere å spørre hva som ikke går med de =)

hvis det er noen spesifikke arter du lurer på er det bare å spørre.
case
heisann... Vi kjøpte akvarie på mandag,

Et nystartet akvarium behøver en innkjøringsperiode på en 4-5 uker før det er klart for å ta i mot fisk. I denne perioden mates akvariet bittelitt for at bakteriene i filteret skal bli mange nok til å håndtere avfallet i karet. Her og her kan dere lese mer om dette.

case
og har nå seilfinne molly, 2 hunner og 2 hanner, og to black molly`er, en hunne og en hanne...

Siden dere allerede har puttet fisk i karet anbefaler jeg at dere kjøper inn test for ammoniakk og nitritt slik at dere kan følge med og skifte vann daglig når dere får utslag slik at fiskene overlever.

case
I følge butikken skulle de gå godt sammen, men etter å ha observert de litt, synes jeg den ene seilfinne hannen konstant jakter og hakker på black molly hannen.. Han forsøker å gjemme seg og svømme vekk, men seilfinnen svømmer etter hele tiden.. Får jo nesten vondt av han stakkar... Er dette vanlig? Og de to seilfinne hannene krangler om samme dame, så den ene vokter damen og jager vekk den andre så fort han kommer i nærheten... Makan til kranglefanter :P

Du skriver ingenting om størrelsen på akvariet. Her kan du lese litt om kravene seilfinnemolly stiller til størrelse og vannverdier og her den vanlige mollyen. Om fiskene går for trangt så kan de fort bli aggressive. I tillegg så er det som fayfay sier viktig med flere hunner enn hanner så de ikke blir jaget for mye av hannene. Jeg vet likevel ikke om det er noen god idè å putte flere fisk i karet siden filteret ikke er innkjørt. Jo flere fisk, dess mere avfall og derav mer gift i karet.

case
Har tenkt å få noen flere oppi når bare akvariet har fått aklimatisert seg litt og fått rett miljø, men blir jo skeptisk når jeg ser denne kranglingen oppi der.. Hva tror dere?

Som allerede nevnt så bør du ikke ha enda flere fisk i karet så lenge det er under innkjøring. Størrelsen på karet er også relevant for å kunne si noe om du kan ha flere fisk og hvilke fisk i såfall. Vær også klar over at fiskene du setter sammen bør ha samme krav til vannet. Dette finner du ut av her i fiskebasen. Fisk som tvinges til å gå i verdier som ikke er optimale kan lettere bli syke og kan eventuelt også få forkortet levetid.
Tusen takk for utfyllende svar Tante Astrid...

Vi har ett 60 liters akvarium nå. Ser at Seilfinne mollyen helst vil ha større plass å boltre seg på.. Forferdelig synd at de i dyrebutikken ikke kan informere om slik. Hadde selvfølgelig ikke kjøpt de om de hadde sagt det. Vil jo at fiskene skal ha det best mulig.

Angående innkjøring og at vi allerede har hatt fisker oppi, vet jeg at det ikke er ideelt.. Spurte i dyrebutikken når vi kjøpte akvariet om nettopp dette og hun sa at hvis man tilsatte slik "oppstarts-middel" ville det gå bra og at nettopp disse fiskene tålte dette...
Og at de resterende burde vi vente med en uke til vannverdiene hadde satt seg skikkelig...

Har forøvrig testet vannet med teststrimler som viste 5 ting. Blandt annet ammoniakk, nitritt og nitrat og alle verdiene var helt bra.

Grunnen til at det ble fisk såpass tidlig var fordi vi desverre måtte gi vekk hunden vår på madag. Vi hadde lovet ungene hver sin gullfisk i bolle for å lette litt på sorgprosessen. Men så bestemte vi oss for å gjøre litt mer ut av det og kjøpe ett akvarie slik at det ble litt mer ordentlig. Så derfor skjedde alt litt fort. Ingen god grunn for å ta fisk oppi tidlig, men siden hun i dyrebutikken sa det gikk helt fint så gjorde vi det. Ser jo nå at man ikke skal stole helt på dem. De vil vel kanskje bare selge???

Men da skal vi iallefall vente noen uker med å ha flere oppi..
Vil jo helst gjøre det skikkelig når vi først gjør dette.



Hvor ofte bør jeg teste med teststrimler nå da.. ? Det tar vel ammoniakk og nitritt er vel noe som kan komme etterhvert. Er vel ikke så mye av det i rent vann forsåvidt... ?

pH- verdiene var også gode nå.. Så enn så lenge har vel fiskene det ok, men får sjekke ofte for å se om det blir oppblomstring av avfallsstoffer da sikkert????
Heihei!=)

Det der oppstartsmiddelet er bare tøys, filterbakteriene trenger oksygen og sirkulasjon for å overleve, og overlever derfor ikke i en flaske..

Teststrimler er også ganske unøyaktige, så jeg ville erstattet dem med dråpetester. Nitritt bør du begynne å teste for to uker etter oppstart, amoniakk kan du vel teste nå med en gang.

Som du sier er det dumt at ikke dyrebutikker varsler om sånt, men som sagt tjener de jo penger på våre tabber.

Jeg ville begynt å bytta vann daglig nå, så slipper fiskene dine den verste forgiftningen. Ihvertfall hvis du får utslag på nitritt, da ville jeg skifta 1/6 del to ganger daglig, og gitt minimalt med mat.

Lykke til med akvariet!=)
Maretard har vel gitt et greit svar her. Teststrips er, som Maretard skriver, dessverre ganske så misvisende.

I likhet med mange andre har jeg dessverre heller ikke hatt noen særlig gode erfaringer med oppstartsmidler så mitt råd er å kjøpe dråpetester for nitritt og skift en tredel av vannet en til to ganger om dagen når det blir utslag. Redusert fôring er også anbefalt. Nitritt dukker vanligvis opp etter ca 14 dager. Har dere ph over 7 bør dere også teste for ammoniakk som kan dukke opp ganske umiddelbart etter oppstart.

Dessverre så er det altfor ofte at samme historien dukker opp her inne når det gjelder misvisende råd fra dyrebutikken. Dere er ihvertfall så heldige at dere har funnet fram til dette forumet slik at dere er bedre rustet når nitritten dukker opp og fiskene har derfor gode sjanser til å overleve. De fleste skjønner jo ingenting når fiskene stryker med etter bare noen uker og drar bare i vei og kjøper flere. Jeg er så stygg at jeg mistenker at det i enkelte butikker feilinformeres med overlegg for å få mersalg :b
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap