Underlag i karet. silikon eller ikke??

Har gått til innkjøp av thermounderlag for å ha innvending i bunnen av karet. Ser at mange anbefaler dette når det skal bygges steinrøys etc.

Lurer derfor litt på om dette bør silikoneres fast, eller om det klarer å holde seg nede ved hjelp av sand og stein?

Tenker at det kanskje vil bli mye sand under thermoundelaget dersom jeg ikke silikonerer.
Planen er å få opp en Malawi biotop, og som kjent graver ciklidene en del

i mine karr med ciklider, som også graver en del har jeg som regel brukt isopor plater. Jeg har IKKE festet disse på noen måte med silikon eller lignende. Et godt lag med sand så ligger det godt der.
er ingen dum i det og ta noen punkter med silikon. men er ikke nødvendig... sand og stein holder den nede... enste grunnen for jag ville ha silikonert den fast er om du engang vil skifte sand engang. men som sagt ikke nødvendig. og ville heller brukt liggeunderlag fremfor isopor. man kan risikere at fiskene begynner og nappe i isoporen slik at det begynner og flyte med isopor kuler i karet. om de får tak i den da seff....
Takk for hjelpen!
Da blir det sand i karet i kveld
Bruk silikon! Da sitter det godt og slipper å "ta av" hvis en fisk graver nok på rett/feil sted. Hvis ikke MÅ du alltid ha nok dekor i alle hjørner.
Jeg sier dette av erfaring.
Humunukuapuaa
Bruk silikon! Da sitter det godt og slipper å "ta av" hvis en fisk graver nok på rett/feil sted. Hvis ikke MÅ du alltid ha nok dekor i alle hjørner. Jeg sier dette av erfaring. :-)



Takker for tipset!

Ser ut til at jeg må gå for den løsningen. Underlaget har en ekstrem oppdrift.
Sand legger seg i underkant med det samme, og det flyter opp litt her og der selv om stein er strategisk plassert på hjørner og senter.
Så jeg ser med en gang poenget ditt.
Om jeg noen gang skal bygge båt, blir den bygd av thermoundelag. Da synker jeg aldri

Sanden har dessverre "kultivert" seg litt under lagring, så jeg har god tid til å få på silikon i påvente av sandinnkjøp eller en grundig rens.


2mas
Sanden har dessverre "kultivert" seg litt under lagring, så jeg har god tid til å få på silikon i påvente av sandinnkjøp eller en grundig rens.

Brukt sand som har vært lagret skal man være litt forsiktig med å bruke opp igjen. Det er gjerne såpass mye organiske rester liggende igjen i den at det skjer en mega-økning av nitritt/nitrat uansett hvor godt den er vasket. Har ikke opplevd det selv, men vært innom flere tråder om temaet. Bare en liten advarsel altså
Jøss tante. Hvorfor ikke skrive bittelitt om det du kan, og ikke bare om det du trur eller har lest et sted. (generelt)
Det er ikke bare galt det du skriver. Men det har med lagringstrid, tørrhet, temperatur, vasking, m.f.t. o.s.v og gjøre.
Off, nå var jeg kanskje vanskelig, men det er like godt ment som når du skriver, når du egentlig ikke vet hva du svarer på.
Nå kommer kanskje reaksjonene. Men glem det, jeg har gitt en mening, men fortsetter ikke diskusjonen.
Heldigvis er det mulig å lese seg til andres erfaringer slik at man slipper å gjennomgå alle feilene selv. Jeg regner med at om alle her inne skulle holde seg til bare det de har lært fra egen erfaring og ikke tatt med det de har lest seg til så ville det blitt veldig lite aktivitet

Siden jeg altså ikke har egen erfaring så kan jeg jo linke til noen som har erfaringen, les Franks innlegg 7 i denne tråden. Det finnes flere tråder hvor det fortelles samme historie om man søker litt. Noen har det riktignok gått greit for, men hvorfor ta sjansen når ny sand tross alt ikke koster all verden?

Nå har jeg ihvertfall gjort mitt og poengtert mulige problemer, så da får trådstarter gjøre sitt eget valg ut fra det han kan lese seg til i linken og eventuelle andre tråder han kan søke opp.

Tante Astrid
Heldigvis er det mulig å lese seg til andres erfaringer slik at man slipper å gjennomgå alle feilene selv. Jeg regner med at om alle her inne skulle holde seg til bare det de har lært fra egen erfaring og ikke tatt med det de har lest seg til så ville det blitt veldig lite aktivitet ;) Siden jeg altså ikke har egen erfaring så kan jeg jo linke til noen som har erfaringen, [URLBLOCK1]. Det finnes flere tråder hvor det fortelles samme historie om man søker litt. Noen har det riktignok gått greit for, men hvorfor ta sjansen når ny sand tross alt ikke koster all verden? Nå har jeg ihvertfall gjort mitt og poengtert mulige problemer, så da får trådstarter gjøre sitt eget valg ut fra det han kan lese seg til i linken og eventuelle andre tråder han kan søke opp.



Jeg er enig med deg Tante Astrid. Du befalte han ikke til å bytte sand, men fortalte om problemene som KUNNE komme med å bruke sand som har vært lagret over tid. Jeg selv bruker andres erfaring i innlegg som jeg selv ikke har erfaring med, men passer på at jeg har baken klar for det jeg sier/skriver. Var godt forklart i linkens innlegg 7 (ikke 17) av en akvarist med lang erfaring. Stå på Tante, synes du er go' jeg

LOFFA



Tante Astrid
Heldigvis er det mulig å lese seg til andres erfaringer slik at man slipper å gjennomgå alle feilene selv. Jeg regner med at om alle her inne skulle holde seg til bare det de har lært fra egen erfaring og ikke tatt med det de har lest seg til så ville det blitt veldig lite aktivitet ;) Siden jeg altså ikke har egen erfaring så kan jeg jo linke til noen som har erfaringen, [URLBLOCK1]. Det finnes flere tråder hvor det fortelles samme historie om man søker litt. Noen har det riktignok gått greit for, men hvorfor ta sjansen når ny sand tross alt ikke koster all verden? Nå har jeg ihvertfall gjort mitt og poengtert mulige problemer, så da får trådstarter gjøre sitt eget valg ut fra det han kan lese seg til i linken og eventuelle andre tråder han kan søke opp.


Hei Tante Astrid.
Som nybegynner setter jeg pris på alle gode råd .
Og som du selv skriver, så er det jo opp til den individuelle leser å vurdere om man vil benytte seg av informasjonen. I tillegg får man en pekepinn på hva man skal søke etter videre.

Det blir uansett ny sand.
Tror ikke jeg vil påføre luktesansen flere traumer nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap