Nytt juwel 180l

Hei
Har nettopp innvestert i nytt litt større akvariet. Har bare et par spørsmål.
Eg har allltid hatt litt problemer med plantene i akvariene mine, Hva slags planter bør eg velge når eg no skal starte opp et nytt kar evt, hva bør eg gjøre for at plantene skal trives bedre? Hvor masse planter bør eg ha i et 180l Juwel?
Har i dag 1 kampfisk(hann), 10 gyppy(5hann og 5hunn),1 stor Algespiser +
5 små fisker(sølv og svart) som eg ikkje vet arten på, har lagt ved bilder kanskje noen kan hjelpe meg med det og? Bør eg velge planter etter hva fiske arter eg har?
Dette ble visst mer enn et par sørsmål.
Håper noen kan hjelpe meg her.
I et nystartet akvarium kan det lønne seg å velge enkle planter som vokser raskt. Disse hjelper til med å forbruke nitrat. Disse er ofte også blant de billigste plantene man får tak i. Så kan man heller bytte de ut med mer krevende planter senere om man vil det. I plantebasen kan du legge inn søk på rasktvoksende, enkle planter og få opp en passende liste å velge fra. Har du ikke spesielt mye lys kan det også lønne seg å velge blant de som tåler lite til medium belysning.

Hvor mye eller hvor lite planter du vil ha bestemmes dels av din egen smak og dels av hvilke fisk du ønsker å holde. Har du plantespisende fisk er det liksom ingen vits i å fylle på med "mat" En del fisker vil også ha litt åpen svømmeplass. Ellers så er det anbefalt at rundt 80% av bunnarealet dekkes med planter for å holde nitraten nede. Plant gjerne lavere planter foran og de høyere bak.

Ønsker du å lykkes med planter så kommer du heller ikke unna gjødsling. Flytende gjødsel må du starte forsiktig med. Doser lite til å begynne med og øk etterhvert som du ser at plantene behøver mer. Planter med stort rotsystem krever i tillegg gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.

Fiskene dine kalles for sort tetra eller skjørtetetra. Her kan du lese litt om de.

Om du er fersk akvarist så er det mye bra informasjon å hente i Akvarieskolen som du finner under Artikler her øverst på siden. Spesielt om oppstart av akvariet og vannverdier er det viktig å få med seg.
Lykke til
Tusen takk for godt svar og tips til linker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap