Problemer med diffusor på Tetratec in400plus.

Pumpa jeg kjøpte til 32-literen blåser ikke luft... Dessverre. Har prøvd det meste uten at den blåser noe særlig. når jeg har hatt den oppe en tur og gått over den, blåser den luft i ett minutt etter at jeg setter den ned i akvariet igjen, før det tar slutt.

Det går bare 10 yngel på ca 10mm (molly og sverddrager) + en ancistrus på 3,5 cm der, så de berger seg vel over påske, med bare sirkulasjon??? Skal ta et vannbytte i kveld (1/3 del), som jeg gjør hver fredag.

Hvis ingen har noen gode råd til hvordan jeg skal få pumpa til å fungere, blir jeg nødt til å reklamere på den tirsdag etter påske. Burde jeg ikke beholde filtrene hvis jeg bytter pumpe? Kan jeg holde filterene i en pose med akvarievann, frem til jeg da eventuelt får ny pumpe?

SÅ det fantes andre filter til den pumpa, biologiske og aktivt kull. Hvordan virker disse? Hvordan virker de? Og er det noe jeg burde vurdere?
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er det diffusoren som ikke virker? Den pumper vel vann gjennom filteret og ut igjen?

Diffusoren er jo ikke noen kjempeviktig del av et filter så lenge utblåset står slik at det skaper god bevegelse i overflaten.

Filtermaterialet vil ikke overleve lenge i en pose med vann, bakteriene trenger gjennomstrømning for å leve.

Jeg er ikke kjent med dette filteret, så hva slags filtermateriale er det i filteret nå? Hva slags materiale var det biologiske du så på butikken? Kull bruker du bare om du skal filtrere vekk medisinrester, det brukes ikke permanent i filter her i Norge.
Den pumper vann slik den skal, men den skal også pumpe luft, og det er luft-delen som ikke virker.

Filterene som står i nå, er det som fulgte med pumpa da jeg kjøpte den.

Overlever ikke bakteriene ett par-tre timer uten sirkulasjon? Det er den tiden det tar meg å kjøre til butikken og tilbake.
2-3 timer er nok helt på grensa av det som er trygt i hvert fall. Det kan gå bra - og det kan gå galt. Sånn generelt sett anbefales det ikke at filteret er av i mer enn 1 time for å være rimelig sikker på at bakteriene er i live.

Jeg vet jo ikke hvordan dette filteret virker, men merker på mine fluval filtere at gjennomstrømningen må ha en viss kraft for at diffusoren skal virke. Når filterene er skikkelig innkjørt, så vil ikke diffusoren virke dersom jeg har strupt vanngjennomstrømningen så mye som mulig.

Dersom du ikke har filteret på "full spiker", har du prøvd å øke vann gjennomstrømningen og sett om diffusoren virker hele tiden da?
Jeg har samme filteret og har opplevd at diffusoren blir tett i ny og ne..

Har du prøvd og blåse igjennom røret oppå? Der hvor luften kommer inn. Dette funker for meg når den sluttet og blande luft med vann.
Jepp, har prøvd det. Hjelper ikke.
Kan jeg legge filtrene i en tynn strømpe og feste nær pumpa i ett av de andre akvariene når jeg tar turen til butikken??
Tror ikke det er kritisk med luft-tilførselen hvis vannet strømmer gjennon filteret.

Sjekk at luftinntaket ligger over vannet og at ventilen er åpen.

Hvis kvaliteten på vannet er ok, så burde det være ikke være behov for å tilsette luft.

En diffusor trenger man ikke bruke til vanlig. Du får nok oksygen ned i vannet ved å ha sirkulasjon i overflaten. Eneste gangene jeg bruker diffusoren er når jeg trenger ekstra oksygen, f.eks ved medisinering eller høy temperatur. Den er også grei for å fjerne hinne på overflaten.

Likevel er det jo greit at pumpen fungerer som den skal. Det kan jo være du en gang trenger litt ekstra oksygen i vannet. Har du satt på den lille plastdingsen på toppen, og er den plassert slik at den stikker opp av vannet?
Har du prøvd og vri på den grønne tappen som sitter oppå pumpa? :-P
S_Dreams
En diffusor trenger man ikke bruke til vanlig. Du får nok oksygen ned i vannet ved å ha sirkulasjon i overflaten. Eneste gangene jeg bruker diffusoren er når jeg trenger ekstra oksygen, f.eks ved medisinering eller høy temperatur. Den er også grei for å fjerne hinne på overflaten. Likevel er det jo greit at pumpen fungerer som den skal. Det kan jo være du en gang trenger litt ekstra oksygen i vannet. Har du satt på den lille plastdingsen på toppen, og er den plassert slik at den stikker opp av vannet?


Jepp, har sett på den og sjekket at den står riktig. Har også sjekket at det ikke er gått tett med å prøve å blåse i slangen på toppen.

Men hvis jeg må tilbake til butikken med pumpa, kan jeg legge filtrene i en tynn strømpe ved pumpa i ett av de andre akvariene? For å berge bakteriene i filteret?

Og mitt siste spørsmål: hva er de filtrene man kan kjøpe til pumpa for noe?
De er av merke TetraTec og er filter til pumpa. Skal se om jeg finner link på nettet til det.

De biologiske vet jeg ikke stort om, er sikkert noe som holder bedre på bakterier eller noe?
Men aktivt kull er for og filterere vannet helt rent, altså det filterer ut så og si alt av ulumskheter og medisinrester og slikt. Ikke for og bruke konstant.
Men hvis jeg må tilbake til butikken med pumpa, kan jeg legge filtrene i en tynn strømpe ved pumpa i ett av de andre akvariene? For å berge bakteriene i filteret?

Noen som kan svare på det. Tenkte meg bort i morgen på dagen.
Plussmedlem
Kawamo
Men hvis jeg må tilbake til butikken med pumpa, kan jeg legge filtrene i en tynn strømpe ved pumpa i ett av de andre akvariene? For å berge bakteriene i filteret?

Det høres fornuftig ut.
Så lenge filtrene har vannsirkulasjon så overlever nok bakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap