Fisken mister skjell. hvorfor?

enkelte av fiskene mine har mistet skjell.. hvorfor dette? er det vanlig?
har målt, og er ingenting som er galt med vannet..
Skjelltap har jeg bare opplevd når fiskene har slåss seg imellom.

Hvilke fisker er det som mister skjell hos deg og hvilke fisker går de sammen med? Størrelsen på akvariet kunne også vært greit å vite. Om du har et bilde av fiskene som mister skjell så hadde ikke det heller vært så dumt.
de som mister skjell er for det meste rasbora. men blå acara har også mistet litt.. ikke alle, bare ett par stykk.. størrelsen på akvariet er 100 liter og de sloss ikke.. de går sammen emd sebraciklide, algeeter, palettciklider, papegøyefisk,scalare,gurami, værål, pleco,ancistrus,haimalle osv..
Om du har alle de fiskene i et lite 100 liters akvarium så er det nok ikke så rart at noen fisk mister skjell. Mange av artene krever større akvarium enn dette og i tillegg så er det flere av artene som er temmelig territorielle av seg. Selv om du ikke ser at de sloss så er det mye som kan foregå når du ikke følger med, for eksempel på natten.

Jeg anbefaler at du leser om de forskjellige fiskene du har i fiskebasen og omplasserer de som må ha større akvarium for å trives. Du bør heller ikke ha mer enn ett par med ciklider i karet.

Jeg lurer også litt på hvilke verdier du har målt og hva resultatene ble. Da er jeg spesielt interessert i hvilke verdier du har fått når du har målt nitritt og nitrat. Håper du bruker dråpetester siden strips kan være veldig unøyaktige.
har tatt dråpetester med nitritt, og fikk null... altså ingen nitritt...
Så bra at du ikke har nitritt. Det tyder på at filteret ditt er stort nok til belastningen ihvertfall. Jeg ville likevel også ha testet nitrat hadde jeg vært deg. Med såpass mye fisk kan det fort bli mye avfallstoffer. De mister ikke skjell av det altså, men høye nivåer er ikke spesielt bra for fiskene i lengden. Nitrat bør ikke ligge over 20-25 i lengre tid. Det beste er om det holder seg rundt 12-15.
okei, får vel det etterhvert.... bruker trossalt fluval 3plus pumpe, så er nok filter :P hehe..
da er det vel plassen og mendgde fisk som gjør at skjellene detter av da? den som var værst døde i natt og..
Er du sikker på at det er skjell de mister? Hadde noe som jeg trodde var det, viste seg til å være en bakteriell infeksjon blant fiskene, noe som (tror jeg) lett kan oppstå i et overbelastet kar.
Ja, jeg er redd det rett og slett er for trangt for de. I et slikt lite kar så anbefales det heller ikke mer enn ett par ciklider så det blir rett og slett for mye stress som tas ut på de som måtte befinne seg i nærheten.

Du får rett og slett sette deg ned å sjekke kravene til de forskjellige artene og se om det er noen du bør omplassere. Det er forresten mulig å legge inn annonser under rubrikk her øverst på siden. Eventuelt så kan du kjøpe deg flere akvarier
fiskene er ganske små enda.. så gidder ikke nå men har jo sett litt... men om det er problemet, burde fler enn med hatt samme problem.. kjenner fler som har for mye fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap