Hvordan flytte 85 liter med endel fisk i, til nabohus?

Skal flytte til nabohuset om 2 uker, og lurer på hvordan jeg skal gjøre med akvariet. Har et på 85 liter med endel fisk i. Grus i bunnen.
Kan noen gi meg en smart måte å få til dette uten alt for mye stress for fiskene?
tapp vann i en balje eller bøtte. ha fisk i bøtte/baljen med akvarievann i og flytt dem over.. ville ikke prøvd og flyttet hele greiene i ett!! er nesten 100 kg så! kan fort gå i bakken da.
Du må nok tømme hele akvariumet, ville anbefalt å tatt ut grusen også.
Fiskene kan du ta i baljer feks.

Så kan du jo rense grusen skikkelig før den går i karet igjen mens du er igang kanskje
Da jeg flyttet 3 hus lenger opp i samme gate i 2006, hadde jeg endel akvarier som skulle med på flyttelasset. Det var ikke langt vi flyttet heldigvis. Og siden ikke du skal det heller, kan du jo gjøre som jeg gjorde.

Jeg satte nok nytt vann til mellomlagring og lufting i den nye kåken dagen før, slik at vannet var temperert og klart til bruk. En varmekolbe ble lagt i, innstilt på samme grader som de fleste akvariene mine har.

Neste dag tappet jeg ut så godt som alt vannet i akvariet som skulle flyttes først, så mye vann at det såvidt var et par cm igjen på bunnen. Akkurat nok vann til at fiskene fikk dekket ryggfinnene sine med vann.
Så tok jeg ut store og tunge ting i inventaret på akvariet, som røtter og stener. Dette kan skli og dunke inn i glasset, så det er viktig å ta ut!
Men alt av planter og fisk, og sand, ble værende i akvariet.

To personer løftet så opp akvariet mellom seg, og passet på å holde akvariet rett mellom seg så ikke sanden skled inn i et hjørne e.l. Mens de bar akvariet oppover gaten, løp jeg i forveien med filteret til det akvariet, åpnet dørene i nye kåken. Inne i ny bolig hadde vi på forhånd ordnet klart det akvariet skulle stå på, enten det var et møbel eller et porsarør-stativ. Så ble akvariet satt på plass der, og jeg begynte så å pumpe vann fra mellomlagringstønnene og oppi det akvariet.
Så, når det var fullt, monterte jeg kjapt filteret og satte det igang igjen.

Alt fungerte strålende. Vi flyttet to eller tre akvarier pr dag en periode, inntil alle var på plass. ALLE fiskene taklet flyttingen aldeles strålende, ingen frafall og ingen uhell noe sted. Faktisk begynte noen fisk jeg hadde, som aldri hadde lagt egg før, å leke og legge egg for første gang

Det ble altså vannbytter på omtrent 95% på alle akvariene, men siden det nye vannet var både luftet og riktig temperatur og ph på, så gikk det helt supert
Dårlig erfaring
Hei,

Jeg vil på det sterkeste advare mot å frakte akvariet med vann eller mye sand i.
Da jeg skulle flytte mitt 230 liters akvarium fra mine foreldre og til der jeg bor nå, satte jeg opp ett 40 liters bare for å ha fiskene og litt planter der. Da jeg skulle hente fiskene tenkte jeg at det lille akvariet ikke skulle være noe problem å bære med vann og sand i. Det var jo bare ca 50-60 kg. Jeg kom ca 1 meter bort over stuegulvet da bunnglasset sa takk for seg og katastrofen var et faktum. Hadde aldri trodd at 30 liter vann kunne fordele seg slik utover et gulv. Det var vann over alt.

Ta deg tid til å tømme akvariet før du flytter på det er mitt "hotte" tips

Men Mona's forslag er helt sikkert også en måte å gjøre det på.
Som mange sier her ville jeg ha tatt meg tiden til og tøme og flytte fiskene over til noe annet. Veldig kjedelig når uhellet er ute , spes når det kunne vært ungått med litt mer arbeid ...


Mvh

Robin
Jeg ville aldri anbefalt noen å flytte et akvarium med så mye vann i. Selv om det bare er 30-40 liter....

95% av vannet må tappes ut før et akvarium løftes på!
Som sagt, jeg flyttet vel 11 - 12 akvarier på den måten jeg beskrev (med kun et par cm vann på bunnen og alle tunge og store inventardeler som røtter og stener tatt ut), og det blir da bare vekten av sanden pluss noen få liter vann. DET skal et akvarium tåle!

For å minske stresset for fiskene, lot jeg dem være der de er. Istedenfor å jakte på alle, skremme vettet av dem ved å fange dem inn med håv, stresse dem over i poser og baljer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap