Plassering av pumpe/ filter m700 i 83 l ?

Jeg har et 83 l akvarium og en filterpumpe som heter aqua pro m700. Hvordan er det mest fornuftig å plassere det i akvariet? Når jeg har uttaket mot motsatt kortside er det rene stormen i akvariet.. Nå har jeg satt på en vinkel, slik at utløpet er rett mot den nærmeste kortsiden. Men vil jeg da få sirkulasjon nok?
Plussmedlem
Er det denne?
Hvis du ser at det er bra bevegelse i vannoverflaten så er det helt sikkert tilstrekkelig.
Jeg kjenner ikke dette filteret, men det kan virke som om det blir litt lite til drøye 80 liter.
Hva slags fisk har du?
Ja, det er denne. Andre bilder kan ses her.

Jeg ahr da satt på vinkelen, og denne står mot kortssiden.

Pumpen er bergnet for 60 til 120 l, den vil vel fda være midt i blinken for mitt akvariet?

Det er vel egentlig sirkulasjonen jeg spør etter- hvordan får jeg den tilstrekkelig? Jeg ser at plantene beveger seg, det kruser i vannflaten, men plantene bevegerseg lite lengst unna pumpen.

Av fisk har jeg noen guppy, neontetra, en malle og to algespisere.
Så lenge vannet i overflaten beveger seg, trenger du ikke tenke på noe mer, med mindre det legger seg mye avfall på bunnen da.

For sterk strøm i filteret gjør at bakteriene der blir skylt ut, det skal være gjennomstrømning men ikke for sterk.


Jo større filtersvamp jo bedre, da er det mere plass til gode bakterier. Evnt kan du oppgradere filteret med å klippe til en egnet svampbit.
Ok, da lar jeg det stå som det står- det ser ut til at fisken trives slik det er nå. Jeg har prøvd å snu uttaket litt ulikt, men tror faktisk det er best at det står som det står. Men, jeg har tatt feil MANGE ganger før!
Ser det går ann å ta ut "bunnen", så du kan få ganske mye større filterkapasitet ved å ta vekk den og ha svamp som går på utsiden der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap