Hjelp med akvarium

jeg har nå mulighet til å skaffe et brukt akvarium med målene: (LxBxH) 30x60x35, og en lysarmatur(?) over der, med plass til et lysrør... så jeg trenger pumpe og ale annet, noen som vet om noen internettsider der jeg kan sjekke priser og sånn?

og hva trenger jeg for å komme igang?

På forhånd takk
Du mener vel heller at det er L (lengde) 60 cm, antar jeg?
Det blir 63 liter.

Du kan sjekke priser og forskjellig f.eks. hos
www.webzoo.net
eller
www.aquamanias.no
og
www.tropefisk.no

Du trenger et nytt lysrør, 15 watt pleier det å være i de armaturene til 60 cm lange kar. Et lysrør byttes en gang i året. Siden du har tenkt å kjøpe akvariet brukt, bør du starte med nytt rør nå.

Du trenger en filterpumpe, som skal rense akvarievannet biologisk og mekanisk, holder det rent på begge områder.

Du trenger en varmekolbe. En på 50 w holder i det karet.

Du trenger et termometer. Unngå de klistremerke-termometerne, de er for dårlige. Et vanlig akvarietermometer til å henge inni akvariet ved frontglasset er best.

Så trenger du to vanntester til å begynne med: en for å teste PH, og en for å teste nitritt. Dette er de to aller viktigste testene. Kjøp DRÅPEtester, ikke strips eller sticks! Strips duger overhodet ikke.

Sand til og ha på bunnen og akvarieplanter får du kjøpt i alle zoobutikker. Vask sanden godt i en bøtte under rennende vann i dusjen før bruk, den er forferdelig støvete (gjelder grus også).

Du trenger en eller to NYE plastbøtter som det aldri har vært såpe i. Kjøp gjerne hvite, og skriv på dem med sprit-tusj utenpå:"KUN til akvariebruk!"
Såpe- og rengjøringsrester fra husets vaskebøtter er giftig for fisk, så skaff dine egne - kun til akvariebruk!

Når du har anskaffet alt du trenger, plantet det og alt, så skal det stå i fire til fem uker og godgjøre seg mens filterbakteriene kjøres inn. Uten filterbakterier blir vannet giftig når fiskene spiser og bæsjer. Derfor ventetiden. Du vil sannsynligvis bli utålmodig.... typisk for alle Men vent, ellers får du bare nitrittforgiftede fisk!
Under disse innkjørings-ukene skal du ikke bytte vann. Det er bare bra for filterbakterienes innkjøring at det er litt skittent. Men når du får fisk i karet, bør du legge deg på en fast vane med å bytte ca 30% av vannet en gang pr uke. Velg en fast ukedag der du gjør vedlikeholdet, så glemmer du det ikke.

Ta det første vannbyttet dagen før du kjøper de første fiskene. Da kan du godt skifte halvparten av vannet. Når fiskene er kommet i, må du begynne og måle nitritt i de første par ukene etterpå. Dette fordi filteret nå belastes mer enn før, og må tilpasse seg den økte avfallsmengden. Det betyr at det KAN oppstå nitritt i starten, og det må du følge med på. Oppdager du nitritt, skal det byttes vann. Minst 30% hver dag, til nitritt-testen viser 0 igjen.

Dette sistnevnte er også årsaken til at du skal gå langsomt frem med hensyn til innkjøp av fisk. Start med to eller tre fisk. Vent en uke. Så kan du kjøpe et par-tre fisk til.
Slik unngår du at vannet blir giftig for fiskene.

Etter noen måneder er filteret så godt innkjørt at det ikke blir noen reaksjoner når du setter inn nye fisk, og du kan "trikse" med antallet som du vil egentlig (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt, det er jo bare en 63 liter).

Dette ble mer enn jeg først tenkte å skrive, men like godt å få det med segLykke til!
jeg tenker at når jeg står forran det så er lengden sånn bakm, bredde til sidene og høyde opp :p takker
Vil også anbefale Aquamanias!

Det er en flott, og billig, side!
hva slags fisk kan jeg ha der da? vil ha noe facinerende :p ikke noe dyrt sånn hvis jeg klarer å ta livet av de(n)
Plussmedlem
Det er mange muligheter i en 60 liter.
Anbefaler deg å sjekke mulighetene og utvalget i de nærmeste dyrebutikkene.
Deretter kan du lese om alternativene her på Akvaforum i fiskebasen.

Det er viktig å lese om hvilke krav fiskene har før du kjøper.
Mange nye akvarister som har endt opp med sølvhai i 60 liter, dessverre...
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap