Død fisk på bunn

Har vært på ferie, men fikk noen til å mate fiskene mens vi var borte. Har kun platyer og algespiser.

Idag var den ene fisken død, men den fløt ikke oppe på vannkanten. Den lå nede på bunnen, hvor de andre fiskene nappet etter den. Hvordan er det mulig, og hva kan være årsaken? Så ingen prikker eller noe rart på den.

De andre fiskene svømmer fint rundt som før, men ser at en annen hann platy har fått litt rar form, blitt tynnere på en måte.

Kan det være at de har fått for lite mat den tiden vi var på ferie? De andre fiskene er imidlertid like store, kan det være at de har jaget bort de andre fiskene ved foring?

De virker fornøyd iallfall, svømmer rundt som vanlig.

Men forstår ikke hvorfor den ene hunnen plutselig lå død på bunnen?
Tror det er først når de har vært døde en stund at de flyter opp. Alltid har mine fisker ligget på bunnen når de har dødd, med unntak av da jeg var borte ei helg, da lå det en å fløt.
Fisker flyter først opp når de har vært døde en god stund slik at det er blitt dannet gasser og slikt inne i fisken.

Vanskelig å si hva som har skjedd med fisken din, men det er veldig vanlig at folk som ikke har peil på akvarier overforer fisk; m.a.o. du kan ha masse råtnende matrester i karet som sender ammoniakk/nitrittverdier himmelhøyt. Denne døde fisken kan være svakere enn de andre og dermed den første til å ta kvelden.

Har du testet vannet for ammoniakk/nitritt? Jeg ville uansett tatt et kraftig vannbytte på en 30-40% umiddelbart for sikkerhets skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap