Snegleinvasjon..hjelp!

Tar det fra starten av : For ei uke siden dro jeg på påskeferie. Observerte da to bittesmå brune snegler i akvariet mitt, disse kom antakligvis sammen med plantene jeg kjøpte meg. Plantene er Gulrotgress og noe som heter Hygrophila corymb.siamesis. Sistnevnte plante er nå godt spist av og ser ikke noe særlig ut. Har lagt ved bilde av den, gulrotgresset ser ikke så pjusk ut. Ved nærmere inspeksjon viser det seg at plantene er fulle av bitte bitte små snegler som koser sed med å ødelegge plantene mine! Klarte å ta ut di to små sneglene jeg fant før påske, men det var tydeligvis flere der. Nå lurer jeg på om toget er gått slik at jeg må kaste plantene? Må jeg tømme akvariet? Har en liten flaske som heter SNAILSTOP anti.snail på 30 ml, som jeg fikk av tidligere eier av akvariet. Men ikke noe bruksanvisning, kan jeg bruke denne? I så fall noen som vet hvordan? Har ikke planer om eplesnegler eller lignende i fremtiden. Akvariet er ca 2 uker gammelt 110 liter og i innkjøring, uten fisk. Kan noen hjelpe meg? =)

Jeg pleier bare å plukke de jeg ser evt knuse de mot glasset. Dette må man som regel gjøre noen ganger også forsvinner sneglene ettervært. Grunnet til at de nå er flere er nok at de også fulgte med snegle egg på plantene evt at de du fant har lagt egg.

Snegle middel har jeg aldrig hatt behov for, men i tilfeller hvor snegleinvansjonen kommer ut av kontroll så kan det jo hende at det må til.
Jeg er litt skeptisk til bruk av kjemikalier generellt og kanskje spesielt under innkjøring.
Hva med å skaffe deg en jegersnegle, den utrydder problemet og seg selv etterpå?
Hei
Hva med å kjøpe en type botia ? Disse spiser sneiler.
Har selv hatt et problem med mange sneiler i akvariet, så kjøpte vi en praktbotia og sneilene er borte
Karet er 110 liter - for lite til praktbotia, som både trives i gruppe og blir store.

Manuell fjerning av snegler (skvis alle du ser jevnlig) er langt bedre enn å (over)fylle karet med såkalt "nyttefisk". De tar jo opp plass i karet de også. Manuell fjerning av uønskede elementer er mye bedre, så er det hvert fall plass i karet til de fiskene du virkelig vil ha

Har forresten slike snegler i alle karene mine, og de gjør ikke noe ugang. De spiser døde planterester og matrester og er egentlig små, effektive renholdsarbeidere. Det er bare ikke så lekkert når det blir mange av dem. Hadde hundrevis av dem i et kar jeg foret hardt (ungfisk på oppforing) og det var ikke pent. Men, når foringen gikk ned til et normalt nivå forsvant nesten alle
Lille Havfruen
Hei Hva med å kjøpe en type [URLBLOCK1] ? Disse spiser sneiler. Har selv hatt et problem med mange sneiler i akvariet, så kjøpte vi en [URLBLOCK2] og sneilene er borte:)


Dette er ikke å anbefale, da praktbotia er stimfisk akkurat som tetraer og vil ikke trives alene. I tillegg så blir dem rimelig store.

Men ja dem knasker pestsnegler.
Takk for alle forslag..men om jeg eventuelt skal putte et sneglespisende dyr eller fisk oppi bør jeg jo vente til akvariet er innkjørt og da er det sikkert helt stappet med snegler der, og hvorfor spiser di opp planta mi?

Vi har sneiler og de spiste opp plantene våres også, men nå gir vi dem agurk og det virker som om plantene får stå i fred nå.
Mine snegler har aldri spist friske planter, men de spiser visne/døde plantedeler. Jeg ser jo at sneglene sitter på planta, men har aldri sett noen skader på den for det.
Min praktbotia er 15 år gammel og ikke mer enn 15 cm lang, 25 cm mindre enn det som står i fiskebasen. (den har tilpasset seg akvariets størrelse)
Det finnes jo også botiaer som ikke blir fullt så lange som f. eks dvergbotiaen med sine 6 cm.
Personlig synes jeg det er greit med slike "nyttefisk" for det kan jo hende at det kommer flere pestsneiler med nyinnkjøpte planter og da kan jo disse være greie å ha til å rydde opp.

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre med hva du velger å gjøre med sneglene
Lille Havfruen
Min praktbotia er 15 år gammel og ikke mer enn 15 cm lang, 25 cm mindre enn det som står i fiskebasen. (den har tilpasset seg akvariets størrelse)


"Stunting" kalles det på engelsk. Her er definisjonen fra Loaches.com av hva det betyr og hva fisken blir utsatt for:

An easily avoided condition whereby fish which have been kept in cramped conditions for too long take on a compressed appearance. With Botiine species, such as clown loaches, the forehead will appear a strange steeply curved shape and the eyes look too big for the body. This not only looks unsightly, but is deterimental to the health of the fish. The external parts of the fish may slow down in growth, but the internal organs do not, placing excessive pressure on them and shortening the fish's lifespan

Lille Havfruen
Personlig synes jeg det er greit med slike "nyttefisk" for det kan jo hende at det kommer flere pestsneiler med nyinnkjøpte planter og da kan jo disse være greie å ha til å rydde opp.


Forsåvidt greit nok. Men da bør man i det minste gi dem forhold som gjør at de har en sjanse til å trives. Anbefaler både deg og trådstarter om å lese denne artikkelen . Især avsnittet om antall samt Botia i nystartede kar

Jegersnegle og/eller manuell fjerning av sneglene er nok et langt bedre forslag en Botia. Især fordi karet er i minste laget og nystartet
Har tatt ut plantene og skyllet dem nøye, og plukka ut en del små snegler og tatt bort di stygge bladene på dem. Kan det være brunalger som gjør at di har spist på plantene kanskje? Håper di for være i fred nå da...

For prøve slenge litt agurk oppi da og kanskje kjøpe en jegersnegle om et par uker..
Kan være jeg er på bærtur her men[URL=Anentome helena ] tåler vel vannverdier som kan oppstå under innkjøring? Du må hvertfall ikke mate sneglene, om du ikke tenker på i en sneglefelle da?
Ja, er den jegersneglen jeg har tenkt på og skaffe meg..akvariet har stått i ca to uker og gått nå. Om jeg bestiller denne, går det uansett ei uke til før jeg får den ca..så da har akvariet gått i tre uker. Noen som ville gjort det eller har erfaring med denne sneglen?
Etter at jeg skyllet plantene i går og plukket av råtne blader, ser jeg nå at ene bladet er blitt spist av igjen...grrr.. tror denne planten bare blir kastet snart, gulrotgress planten ser derimot fin ut bortsett fra bittelitt misfarging som jeg går ut i fra er brunalger.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap