Oppstart av brukt 110 l

Igår fikk jeg kjøpt en brukt 110l med all utstyr også innvendig pumpe. Det eneste jeg mangler nå er sand og planter så kan jeg starte den opp for innkjøring. Det jeg lurer på er når kan jeg begynne å putte fisk i den.Filteret er brukt og kun renset , har stått ubrukt i 3 dager? Jeg antar at tiden for innkjøring vil være kortere da filteret er brukt? Eller tar jeg feil?

tar gjerne imot råd angående dette.

Hadde filteret bare vært avslått en time eller to er det korrekt. Men, etter tre dager er nok alle bakteriene døde, og du starter fra begynnelsen, med 4 ukers innkjøring.

De gode bakteriene i filteret er levende vesener de også, og er helt avhengige av gjennomstrømning av vann for å overleve.
ElinH
Hadde filteret bare vært avslått en time eller to er det korrekt. Men, etter tre dager er nok alle bakteriene døde, og du starter fra begynnelsen, med 4 ukers innkjøring. De gode bakteriene i filteret er levende vesener de også, og er helt avhengige av gjennomstrømning av vann for å overleve. :)



Ja, så klart - det var lite gjennomtenkt av meg å tenke noe annet. Tusen takk for svaret
Nei, lite gjennomtenkt var det ikke Må jo spørre om noe er usikkert eller uklart! Langt bedre det enn å anta at det går bra, også få masse problemer.

Gratulerer med nytt kar!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap