Moseballen på ville veier

Jeg har startet opp et akvarium idag, kjøpt brukt. I det ene hjørne står det en innvendig 40cm høy biologisk -tror jeg - pumpe som gir så sterk strøm at moseballen bare fyker rundt i akvariet. Jeg kan ikke se noen måter å regulere styrken på strømmen på. Noen som kan gi meg et råd om hvordan jeg kan minske styrken i strømmen?
står det noe på pumpa vilket merke den er, viss ikke hadde eit bilde vert fint, bruker som regel vere ein "spake" på siden eller frampå under utsuget som man minsker og øker vannstrømmen med..
kansje det er eit juvel akvarie du har med ein firkanta svart boks som går fra bunn til topp i hjørnet av karet?
kan du ikke feste moseballen i noe da?
Om du ikke har mulighet til å redusere gjennomstrømningen, er det kanskje mulig å vri på utblåset? Du kan vri det slik at det peker mot bakveggen, så vil den sørge for at ikke strømmen blir så sterk i hele karet.

Er filteret nytt vil gjennomstrømningen avta etter hvert som det blir innkjørt skikkelig og fylt med "gugge" også, så da vil ting bedre seg for moseballen din (som jeg antar at egentlig er en algekule, men kjært barn har jo mange navn)
Det er en juwel
Ja, det er en stor svart boks Juwel i hjørnet, den er akkurat som du beskriver den. Jeg kan kanskje feste moseballen til en stein? Ikke så lett å finne noen fine steiner nå, fortsatt mye snø her Men jeg skal vri på tuten mot veggen og så håper jeg filteret blir full av gugge som bremser farten, kunne ha rafta på den

Takk for gode råd og raske svar !
Moseballen har roet seg ned
Jeg snudde utgangen på filteret mot bakveggen og idag, da jeg sto opp , hadde moseballen lagt seg pent ned på sanden

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap