Bytte av utvending filter

hei har ei gammal fluval pumpe som har vert i drift i litt over eit år nå, har invistert i ei eheim pro3 2073 til å sette inn isteden.. lurer derfor på hvordan det blir best å gjøre skiftet
Det er vel lite trolig at svampene i nåværende filter passer rett inn i eheimen.

Jeg ville gjort følgende. Gjør klar det nye filteret, slik at det bare er å smette på plass lokket og sette det i gang.

Stans det gamle filteret og åpne det. Ta ut alt av filtermateriale, en la alt vannet være igjen i bøtta. Skvis ut så mye gugge du klarer fra de gamle filtersvampene oppi vannet i den gamle filterbøtta, også heller du ganske enkelt alt dette vannet over i den nye filterbøtta. Du får med mengder av bakterier på denne måten

Er det mulig å flytte over filtermateriale, gjør du selvfølgelig det også. F.eks ehfisubstrat og bioballer er jo helt uavhengig av filtertype i form og størrelse, og kan jo flyttes uten problemer. Svamper er noe mer tungvint, men mulig det går an å beskjære/tilpasse de gamle svampene.

Uansett, ved å tømme vannet som står i det gamle filteret over i det nye blir det garantert med masse bakterier Jeg gjorde det selv med nytt filter (intet valg fordi det gamle lakk), og selv med mye fisk i karet var det aldri antydning til nitritt eller ammoniakk. Jeg fulgte selvfølgelig med litt ekstra de første par-tre ukene for å være helt sikker
svampene er ikkje like så får flytte over efisubstrat og bioballer.

hvor lenge bør man vente før man tar eit vannbytte neste gang
tommyamh
svampene er ikkje like så får flytte over efisubstrat og bioballer. hvor lenge bør man vente før man tar eit vannbytte neste gang


Svamper kan klippes Hvis du ikke trenger filteret til et annet akvarium nå, så kan du klippe opp svampene og legge de på toppen av f.eks. efisubstratet. La det ligge et par måneder, og så kan du fjerne de oppklipte svampbitene og erstatte dem med mer efisubstrat (om det er plass).

Jeg har kickstartet flere filtere på den måten. Fungerer helt topp!
uansett ville jeg valgt å la fluvalen gå mens eheimen kjører seg inn..
enkelt å greit.. Fisken har det bra, vannet er fint.. Og pumpene koser seg sammen

Edit: Etter å tittet litt på akvariumet ditt på 110 liter og fiskene du har så skader det ikke med litt strøm..
Men Eheimen kan du jo bare sette utblåset nesten rett opp i overflaten
Så det ikke blir alt for mye får de små
har eit 200liters akvarie som fluvalen går i, hiver vannet, substratpro og efimech over i det nye filteret ov skifter heller ut den gamle filtermassen litt etter litt med det nye som følger eheim filteret
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap