Mitt nye 40 liter. trenger råd!!

Jeg har et akvarium på 43 liter. Skal fylle på med fisk snart, men usikker på hvilke typer. Har tenk ut dette: 2 dverggurami, 5 sebrafisk og 2 ancistrus, er dette bra kombinasjon eller vil dere gjort noe annet? usikker på om jeg skal ha dverggurami eller dvergcikilide, hva er best?
Hei og gratulerer med nytt akvarium.
Her er en liste over fisk som kan bo i en 40 liter.

Kankje du finner noen interessante arter. Lykke til videre

Mvh Linda
De fiskene du har valgt trenger desverre litt større plass enn 43 liter.. Men hva med en kampfisk som hovedfisk, og kanske noen kuhlii-åler og otto eller eplesnegler som algespisere? Og har du sett på reker? Mange fine arter der.

Lykke til med akvariet!=)
Et godt råd er uansett å aldri "fylle" et akvarium med fisk i en smekk eller altfor kjapt. Da blir det overbelastning og man får problemer med nitritt og vannkvaliteten.
Et par fisk i uken er en god tommelfinger-regel, eller om det er veldig små fisk (som neontetra f.eks.) så kan man ta noen flere.

Hvor lenge har dette nye karet stått i drift?
Jeg ville ikke kjøpt mer enn en dverggurami hvis jeg var deg.

Vet det anbefales å ha dem i par. Jeg kjøpte derfor et flott par.

Problemet er at så snart hannen har bygd skumrede begynner han å jage hunnen. Hvis hun legger egg, blir han rabiat og jager både henne. Og da må du ta hunnen ut for ikke å risikere at han jager henne til hun dør.

Jeg endte med å sette hunnen i en 63 liter, men noen villguppydamer. Han er igjen i 116 literen med en neontetra-stim. Og begge virker mye lykkeligere.

43 liter virker litt lite til en dverggurami-hann. Og hunnen har få mulighter til å gjemme seg i et så lite kar. Er redd det uansett vil ende med at hun dør.

Men kanskje du kan kjøpe bare en dverggurami-hunn. De er mindre enn hannene og veldig rolige fisker. Min liker seg best under flyteplantene. Selv om hannene er mer fargerike, synes jeg hun er veldig vakker. (Du finner bilde av henne i profilen min i 116-literen)
Et annet alternativ er en trestripet knurregurami, denne er litt mindre enn dvergguramien og trives fint i et kar på den størrelsen, du kan jo muligens kjøpe en trio av dem?

Men som nevnt over burde du være obs på at når guramier har skumreder og egg blir de aggressive og hannen vil jage hunnen, og ofte alle andre fisker i karet også.
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap