For mye fisk i ett 63liters?

Hei

Vet det er mange spørsmål rundt akkurat dette.

Men jeg har ett 63liters jeg har lyst skal brukes som Guppy eller sebrafisk kar. Det som hadde vært best hadde vært å hatt ett kar til hver art men dette går ikke for min del. Maddamen har satt akvariestopp på 2 kar. hehe


Jeg ser i butikken så er det fult 63liters med guppyr, men hva er egentlig for mange? kan jeg feks ha ca 30-40 voksne guppyr gående der? har stort filter som pumper 440liter i timen, eheim classic er det vel.

Kunne jeg hatt en stim med feks 30-40 serbrafisk? de er joo helt rå i store stimer.

Dette høres ut som mye fisk i ett 63liters, har noen testet dette over lengre tid? hva blir isåfall utfordingen, vil at fisken skal trives!


Ble litt mye her men, jaaj håper på noen svar
Jeg mener det blir altfor mye. Du kan muligens ha 5-7 guppyer og 10 sebrafisk dersom du vil ha begge artene. Sebrafisk er ekstremt aktive, hyperaktive er vel et mer passende ord, og derfor burde de helst være i større kar.

Det du ser, og noen ganger hører, i butikken har ofte lite med virkeligheten å gjøre.
En 60-liter i butikken stappfull av fisk er som en pall med varer på super'n, og kun for kortvarig lagring.

Du kan jo feks. starte med ikke så veldig mange individer og se an når det blir for mange etterhvert som bestanden øker.

Ellers så er det en del bittesmå arter der du fint kan ha en kjempegjeng i en 60-liter, men det var kanskje ikke det du var ute etter i og med at du spesifikt nevner guppy og sebrafisk.
Hvilke arter kan man ha kjempemange av i en 60-liter?
Tja, F.eks. boraras, stjernedanio og noen teraer. Det er en del fin stimfisk som ikke blir større enn max et par cm. Sjekk minifische.de.
Takk for svar. Tenkte ikke ha guppy pluss sebrafisk i samme karet.

Jeg for tenke litt, så kanskje deler guppyne i 240litern og noen i 63litern.

Så raskt som guppiene formerer seg så vokser de fort ut av 63-literen uansett. Jeg hadde 4 i januar. De er 14 nå, men et par frafall av de voksne. Har dårlig erfaring med dem mtp sykdom. Drar på seg sykdom og smitter de andre. Var nybegynner og syntes de var flotte. Men jeg kommer aldri mer til å kjøpe en eneste guppy. Er kjempenøye med vannkvaliteten, men det hjelper ikke.

Derimot får de hauger med yngel.

Kjøpte tre villguppyhunner og to hanner for halvannen måned siden. De er pt økt til 25 og to av hunnene er høygravide igjen, så de er nok 35 før uka er omme. Den tredje har nettopp født. Og - det rare er - de spiser ikke ungene sine.

Nå har jeg skilt hunner og hanner. Orker ikke flere guppy.

Et lite hjertesukk fra en nybegynner.
hehe jeg er veldig hypp på å få flere guppyr.

jeg kjøpte 12 stk. 3hanner. Disse gikk sammen i flere mnd, så aldri noen mager vokse. kom aldri noen yngel. derfor kjøpte jeg en gravid tilslutt
Går det ikke ann å ha en annen fisk i akvariet som kan tynne ut litt i guppy-flokken, og holde bestanden nede? :P
mener du fisk som spiser guppyr? synes det iallefall er helt feil å med vilje sette sammen fisk som dreper hverandre, yngel eller ikke.

IMen
Går det ikke ann å ha en annen fisk i akvariet som kan tynne ut litt i guppy-flokken, og holde bestanden nede? :P


Har et sverddrager par i det ene. De tar noen, men ikke alle. Og guramien i villguppykaret tar bare de det er noe feil med - svekket svømmeblære eller lignenede. Har sett med egne øyne at hun tar dem,mens de friske svømmer rett forbi nesen på henne uten at hun gidder å bry seg. Guppymødrene rører dem heller ikke, selv rett etter at de er født.

Også er jeg veldig glad i fred og harmoni Pluss at jeg leste her et sted at guppymødrene dør kjapt av all fødingen. Så nå blir det gravidpause. Villguppyhannene er helt rå på formering. Kaster seg på så fort ungene er ute. I hvert fall de jeg har, som er fra Colombia.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap