Akvariet er ikke rent nok..

Synest ikke akvariet mitt blir "rent nok" på en måte. Har et juwel 110 liter som jeg startet opp for tre uker siden. Har byttet 30 % vann en gang i uken siden jeg startet det, har sand i bunnen, et par lava steiner og røtter pluss tre planter. hadde nå tenkt at etter 4 uker skulle jeg putte i di første beboerene som antakligvis blir to ancistrus yngel. Til saken : vannet er litt grått og uklart, og en hinne på toppen. har prøvd ut en ekstra luftpumpe for å få bort hinnen, men det hjalp ikke ( prøvde i to dager). Det er også en del små partikler i vannet, har byttet ut filten som ligger på toppen av juvel filteret mitt. Skal sjekke vannverdier før jeg får fisk i, har ikke gjort det anna enn med strips nå ( som jeg vet er lite troverdig..) skal ordne meg dråpetester. Det er også noen få bittesmå hvite larver ser det ut som som svever rundt omkring..æsj.. har prøvd søke litt om dette, men veldig usikker på hva det er. Jeg har også noen pestsnegler oppi her..Hovedtingen er jo at vannet aldri klarner syns jeg eventuelt om denne hinnen på vannet er farlig da..Noen gode tips eller forslag? (prøvde mørklegge karet i to dager, ingen forksjell..)
De hvite larvene er planarier eventuelt infusorier. De er snacks for kjøttetende fisk
Vann kan bli grumsete av flere grunner. Dersom du ikke vasket sanden godt nok kommer det en hel del støv som kan ta (evig) tid til å legge seg. Dersom det blir værre når du roter rundt i sanden er det nok det som er problemet. Det er flere måter å bli kvitt dette på. Den enkleste synes jeg er å la filteret gjøre jobben . Ta ut alle svampene i filteret utenom det nederste og fyll med filtervatt du legger rundt litt aktivert karbon (kull). Bytt filtervatten og kullet ofte og det vil bli klart i løpet av noen dager.
Dersom du er utålmodig kan du rote i sanden og bytte alt vannet noen ganger. Det vil ta ganske mange vannbytter etter min erfaring.

Det kan også være gasser av forskjellige slag som danner mikrobobler. Det kan ofte skje med feil oppsett av filteret (filtervatt nærmest utblåsningen f.eks, spesielt gjelder dette fluval eksterne filter), men du sier du bruker Juwel filteret og det skal ikke skje med dem. Dersom det er mikrobobler er det også sannsynlig at vannskiftene forværrer problemet dersom det mikrobobler. La det stå uten vannskifte et par uker, så vil det løse seg av seg selv. (Det er ikke nødvendig å skifte vann under innkjøring. La det heller stå til det er innkjørt og bytt 50% vann dagen før du setter inn den første fisken).


I og med at du har en hinne på toppen heller jeg til at det er støv som er problemet her. Hinnen kan også være et en såkalt proteinhinne som ikke er farlig, men begrenser oksygenopptaket i vannet. Det ganske lett å se forskjell: Proteinhinnen vil se ut som olje, men ha sjatteringer som i hovedsak er blåaktig istedenfor regnbuefargene til oljen. Dersom det ikke har dette olje utseende er det nok støv.



Enig med Maretard at larvene antagelig er infusorier, noe som kommer til å glede fiskene når de kommer oppi

Tusen takk for innholdsrike svar
For bare smøre meg inn med tålmodighet nok en gang da... Tok utblåset nærmere toppen og da forvant denne hinnen, det var nok en proteinhinne. Et problem borte vertfall Var usikker på om vannbytte var nødvendig i innkjøringsperioden så gjorde det bare. Jeg skyllte ikke denne sanden før jeg putta den i, det er rådasand. Den var så finkorna at tenkte kanskje det var litt dumt å skylle den da mye ville blitt borte..hmm.. men ja, problemet med støv og partikler i vannet blir mye verre når jeg roter i sanda. Tok ut alle filterdelene for å se om det var noe rusk på og da virvlet det seg opp masse partikler i vannet. Men syns vannet ser litt grønt ut også, men tar jeg det i et gass ser det blankt ut da. Kanskje jeg prøver trikset med filtervatt og kull, skal jeg bare ta ut di andre filtersvampene og la di flyte rundt i akvariet så lenge da el? Sikkert dumt spm men..hehe..
Lis
Men syns vannet ser litt grønt ut også, men tar jeg det i et gass ser det blankt ut da. Kanskje jeg prøver trikset med filtervatt og kull, skal jeg bare ta ut di andre filtersvampene og la di flyte rundt i akvariet så lenge da el? Sikkert dumt spm men..hehe..


Ikke rør filteret mer enn absolutt nødvendig, det er ganske sårbart nå i starten. Så bare la det være, men skift absolutt alt vannet i akvariet. Det bør imidlertid planlegges, og du må sette vann til mellomlagring i bøtter dagen før, ettersom hverken levende planter eller levende filterbakterier tåler særlig godt å få iskaldt vann med en temperatur på bare 7 - 8 grader over seg....
Alternativ 2:
Kok opp vann i stor REN gryte (som er skyllt nøye i rennende vann, ingen såpe). Ta 8 liter kaldt vann i en bøtte, og topp bøtten med en liter varmt vann som er kokt opp. Det tempererer vannet, og det kan brukes. NB! Sjekk temperaturen. Bør være ca 20 grader eller litt mer.

Bytter du ut alt vannet, får du bort steinstøvet fra sanden. Rådasand må alltid skylles leeenge før bruk, vannet blir helt brunt i bøtta i starten! Så det er ikke så rart du opplever uklart vann nå, nei.

Alle akvarie-eiere bør eie et utvalg egne bøtter, kun ment til akvariebruk. Lån aldri huset rengjøringsbøtter - de er IKKE egnet, da disse kan inneholde spor av rengjøringskjemikalier og det er ren gift for fisk! (og reker bl.a.)
Et godt tips er å kjøpe minst 3 egne akvariebøtter - du vil få bruk for dem uansett som akvarie-eier En bøtte koster en tier kanskje, så dette har alle råd til.
Ok, jeg har en egen bøtte kun til akvariet. Har tappet rett fra springen jeg nå da, men passet på at det er ganske lunkent og ikke kaldt. Er det dumt det kanskje? Godt å høre at det er sanden som griser da
Hvis du tar av ytterste leddet på røret som kommer ut av pumpen og vrir resten forsiktig så du får en liten bølge på vannflaten, vil du klare å holde proteinhinnen borte. Så på profilen din at det er en innebygget juwelpumpe du har. Dritt fra sanden burde ha lagt seg etter tre uker så jeg ville fulgt rådet til Mona O. og skiftet vannet. Et annet alternativ er å mørklegge hele karet over en periode og se om uklarhetene forsvinner. Det kan hjelpe hvis det er svsvealger du har fått. Ga naboen samme rådet med et nyoppstartet kar og det hjalp hos han.
Takk for svar, nå er jeg kjempehappy!
Jeg prøvde mørklegge karet et par dager uten hell, men i går kveld skiftet jeg alt vannet. Og det er helt krystallklart , aldri vært så fint=) Proteinhinnen er også helt borte, da jeg flytta litt på vannutblåset! JIPPI
Nå er det uklart igjen ( ååååhh...)
I går skiftet jeg ca 30% av vannet, det ble litt klarere men i dag er det jammen meg helt grumsete igjen. *sukk* vet jeg skal være tålmodig men..
Vet ikke helt om det er grønt/hvitt/grått..bare uklart, klarer nesten ikke se gjennom fra ene kortsiden til den andre.

Jeg har 5 planter nedi der nå, og slike gjødselballer under hver plante ( som skal vare i et år visstnok)I følge dyrebutikken vertfall. Kan dette være årsaken ti overskuddsnæring og infusiorer eller noe?

Som nevnt tidligere i tråden skyllte jeg ikke min rådasand før jeg putta den i akvariet. Skiftet alt vannet før jeg putta fisk i for å ta bort støv fra sanden, og det ble helt klart. Men nå er det uklart igjen. Kan det fortsatt være sanden?

Jeg har en ancistrus yngel oppi, fikk to stk på onsdagen. Og den ene døde natt til lørdag. Siden di var litt små, fikk jeg beskjed i tråden min "ancistrus i fødeboks?" at di kom til å stryke med. Og den ene døde desverre. Håper virkelig den andre overlever. Men det er jo i den andre tråden uansett Denne lille tassen blir i vertafall ikke foret noe særlig da jeg har masse planter, ( det går vel bra? er redd for å fore den i hjel) så kan ikke tro det er overforing som gjør vannet grumsete..

I og med at denne lille er oppi og er sårbar, er det kanskje ikke så lurt å skifte alt vannet samtidig?

Jeg er veldig fristet til å kjøpe crystal water eller clear oil nå, men det er vel ikke å anbefale slik jeg har forstått det her inne. Noen andre gode tips?

Takker for alle svar, lærer masse hver dag!
Regner med at du har JBL's gjødselsballer? De funker helt fint i det ene akvariet mitt, men da fiskene hadde gravd frem den ene i det andre akvariet, ble vannet grumsete, men ikke så veldig. Har alle masse sand/grus over seg?

Har du forresten noen røtter som farger vannet?

Hvilket filter har du? Hvis det er et som har finfilter, enten hvite plater eller hvit vatt, kanskje du må bytte det?
på første forsøk på oppstart av akvarium skyllet ikke jeg heller sanda. Etter flere vannbytter tok jeg like så godt å startet fra begynnelsen av. Ved neste forsøk ved skylt sand så ble vannet klart med en gang.

Vet ikke hvordan andre skyller sanda si, men jeg bruker sånne striesekker/demobags som jeg har fått kjøpt på Clas Ohlson. Har sanda i og skyller i badekaret. Skyller gjennom sekken. Lar den stå ett par timer i badekarvannet og skyller på nytt. Skittent vann går ut og sanda blir i sekkene. På denne måten får jeg skylt store mengder sand samtidig.
Ok, det kunne jeg evetuelt gjort, men er redd min lille ancistrus stryker med om jeg flytter han over i en bolle i mellomtiden.. Hadde du fisker i når du startet det hele på nytt?

Men nå vet jeg vertfall at jeg skal skylle sanda godt! Lærer så lenge man lever
Hmm, det tar jo ikke lange tiden å skylle sanda, så kanskje han kan være i akvariebøtta mens du holder på?
Jo, kan alltids prøve det, men siden den andre jeg fikk sammen med denne døde etter ikke så lenge er jeg ganske redd for denne her også skal dø..Burde uansett vente til han blir større tror jeg..selv om jeg har grusomt lyst å gjør det nå. Vet jo ikke sikkert hva den andre døde av, men vil ikke ta noen risker.hmm.. Hadde jeg bytta ut alt vannet og skyllt sanden hadde jeg nok blitt kvitt di ekle pestsneglene mine også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap