"forvirra" ancistrus (albino)

Har en Ancistrus som har begynnt å slippe ut bobbler for å så "fyke" opp till overflaten og ned igjen. Dette gjenntar den regelmessig hele dagen og jeg begynner å bli bekymra for at noe er galt. Det hendte at den gjorde dette en skjelden gang i det andre akvariumet, men nå etter at vi byttet til et større har den blitt ekstrem.
Er det noen som vet hvorfor den gjør slik, er det normalt?

På forhånd takk for svar
har du god nok gjennomstrømming i bunnen slik at de får nok oksygen? vet ikke hvordan det er med ancistrus men corydorasene mine begynner å fly mye i overflaten og hente luft hvis det er litt lite oksygen i vannet. Har du stor/kraftig nok pumpe? ellers er det jo vanlig at de gjør det en gang i blant men ikke så ofte som jeg får inntrykk av at du beskriver (uten at jeg er noen ekspert da^^)
Coryene
buker å hente luft de=) samme md ancestriusene. og jeg har mer en kraftig nok pumper=)
Dette er ofte resultate av lite vann bytter
eller alt for mye fisk i lite akvarie
Etter hva jeg har erfart

Ville iværtfall sørget får å ha god strøm i overflaten også..

Ser at du også har byttet akvarium til et større...
Det hender at bunnfisk tar en tur opp i overflaten.. Så det går nok bra men er nok bedre får fisken at den får nok oksygen på bunnen også

Om du har en diffuser på en av pumpene ville jeg valgt å satt på denne så den spruter luft bobler
henger meg på kim andre her ettersom 90% (tror jeg jeg leste et sted?) av oksygen opptaket er via overflaten
Det kan som nevnt skyldes at det er for lite sirkulasjon slik at det oksygenrike overflatevannet ikke blir fraktet ned til bunnen der mallen oppholder seg. Det kan også skyldes ammoniakk/ammonium eller nitritt i vannet. Ble filteret kjørt inn eller kickstartet før fisken flyttet inn? Hvis ikke så bør du bytte en tredel av vannet daglig til du får skaffet deg dråpetester og testet om det er for høye verdier. Den tredje grunnen kan være sykdom. Syke fisker henger ofte i overflaten hvor det er mer oksygenrikt vann, eller de er oppe og henter luft.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap