Co2 (er det nødvendig å tillføre?)

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nye lysrør. Kanskje noen som passer bra til planter. Veit ikke om det er noen spesielle å få kjøpt. Men har også hørt en kan tilføre co2 (?) i vannet. For at plantene skal få bedre fotosyntese.

Sett noen enkle løsninger av hjemme lagete versjoner. Som for eksempel denne, som er å finne på Bjarne's Akvasider - http://www.aquadigital.net/

Men er det virkelig noen gevinst i det i ett 90 liters kar med 4-5 planter?

Og en annen ting. Står i den artikelen der at en burde ha den under ett blad så boblen blir lengre i vannet. Men en kan jo ta en veldig liten kopp. F.eks. Engangs shot glass i plast. Og feste på slangen opp ned, så kan jo boble bli der til den løser seg opp helt.

Også slo det meg at vi jo puster ut co2? Så kan en ikke bare ha en skjult kopp med ett skjult rør ut av vannet, som en blåser til det bobler og så tetter igjen. Da vil en jo få en liten "dykker klokke" med co2? Men vi puster kanskje ut mye annet også..
Jeg ville ikke brydd meg med CO2 for et kar med 4-5 planter, med mindre de er veldig krevende. CO2 trenger man egentlig kun til plantekar, og kun dersom plantene er spesielt krevende.

Jeg har bra plantevekst i alle mine kar, og tilsetter kun en liten dose flytende gjødsel en gang i uka, ca 1/3-1/2 anbefalt dose. Plantene vokser som bare det og er pene og grønne.
Størrelsen på akvariet er perfekt for å tilsette CO2 med en hjemmelaget løsning. Jeg har ikke hatt suksess med brusestein selv og synes det er mye enklere å koble slangen med CO2 til diffusoren som er på utblåset på pumpen. Etterhvert så har de fleste pumper en slik mulighet.
Men om du har 4-5 planter og ikke bryr deg særlig så kan du trygt la være å tilsette CO2, men om du prøver så vil de vokse merkbart raskere. Ideen med å blåse selv ned i en kopp kan du gjerne prøve men jeg tviler på at du vil klare å få ett resultat som er målbart. Det er jo CO2 i luften rundt oss også, så du vil få tilsatt mye mer CO2 med å bare sette på en luftpumpe, langt mer en du klarer å blåse selv

En annen ting som også hjelper veldig bra på plantevekst er å tilsette plantenæring.
I en 90 liter med 4-5 planter ville jeg latt være å tilføre co2. For å tilføre Co2 burde det være en god del planter til å ta opp Co2. Kan også bli ustabile Ph verdier.
Mvjnz
Jeg ville ikke brydd meg med CO2 for et kar med 4-5 planter, med mindre de er veldig krevende. CO2 trenger man egentlig kun til plantekar, og kun dersom plantene er spesielt krevende. Jeg har bra plantevekst i alle mine kar, og tilsetter kun en liten dose flytende gjødsel en gang i uka, ca 1/3-1/2 anbefalt dose. Plantene vokser som bare det og er pene og grønne.


Jeg vil ikke ha flere grønne, jeg vil ha røde eller noe sånt, og de krever visst litt ekstra.
[

Jeg vil ikke ha flere grønne, jeg vil ha røde eller noe sånt, og de krever visst litt ekstra.

Det lille ekstra nåe det gjelder røde planter er ofte Lys
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap