Ta vare på sverddragere eller platyer?

Jeg har nå 2 røde platyer (wagtail) og 1 slørhale. Den ene platyen har mobbet slørhalen litt, men det har gått over heldigvis!! =D

Men så skal jeg overta et Europris akvarium (60 liyer ca) med 4 fisker mot at hun får mitt nåværevende akvarium som bare er 20 liter for hun skal ha det til eddekopp eller noe :P

Men de fiskene jeg skal overta vet vi ikke hvilken raser det er. Men det må være minst en sverddrager hann, fordi den har den typiske halefinnen. Men de andre er vi ikke sikker på. Platyhanner kan vel ikke ha sånn hale?

Men hvis resten er sverddragere så må jeg vel enten ta vare på dem eller på mine to nåværende platyer. Det er vanskelig å velge, men hvilke av disse rasene tror dere er snilleste med tanke på halebiting og sånn? Hvis jeg skulle få andre fisker med hale på, tror dere platyene eller sverddragene kommer til å være snillest med dem?

Platyer er jo litt bitere, men de to jeg har, har blitt snille Men spørss hvordan det går med sverddragerne, hvis det er det de er. Skal kanskje legge ut bilde når jeg får dem, hvis jeg ikke finner det ut.

Tror dere dyrebutikken vil overta de fiskene jeg velger å ikke ha?
Er vel ikke lurt å ha to forskjellige raser som kan formere seg. Vil jo ikke ha blandinger.

Takker for svar
Jeg hadde et 60 liters ifjor med både platyer og sverddragere. Platyene var veldig snille, - men det var vel mest fordi sverddrager hannen styrte hele karet. Den pikket, den jagde, den var først i matfatet. Damene gikk fint sammen med platyene. Kun sverddragerhannene har den velkjente sverdhalen. Så hvis jeg hadde valget mellom platy og sverddragere i gemytt, ville jeg valgt platy, hvis kampfisken skal få gå mest mulig i fred. Sverddragerne var litt for mye sjefete etter min smak.

Da jeg fikk lekkasje jeg ikke fant ut av, ga jeg dem til akvariebutikken til slutt. Min lokale butikk tok imot, men jeg fikk ikke noe for dem. Lykke til med hva du velger!


Platy og sverddrager er jo i nær slekt og går bra i sammen. Var jeg deg ville jeg kvittet meg med slørhalen. For meg er slørhalen en fisk som hører hjemme i en del større karr og i dammer
Det som er dumt med å holde sverddragere og platyer sammen, er at de krysser seg. Blandingsyngel er det heller ikke særlig mange som har lyst på, så de kan være vanskelige å kvitte seg med.

(Og de blir mange)
Takk for svar

Hva om jeg gir sverddrager hannen til dyrebutikken? Tror bare hun hadde en hann fisk, og jeg har bare 2 hunn platyer. Da skal det jo bare være hunn fisker igjen og da vil det ikke bli flere avkom. Men vil damene trives uten mann? :P

I morges da jeg sto opp, så var slørhalen min død
Jeg studerte den litt og så at finnen på ryggen var spist mye på og på huden ellers. Jeg trodde platyene hadde sluttet å mobbe den for jeg hadde ikke sett de gjøre det på mange dager. Men alikevel så må de ha småplaget den innimellom og nå er den død.

Blir nok ikke slørhale foreløpig siden det blir både platyer og sverddragere snart og nå vet jeg jo at slørhaler skal ha stor plass. Men da jeg kjøpte den ble jeg fortalt at det gikk bra selv om akvariet mitt bare er 20 liter! Men nå bli det 50-60 liter snart når jeg overtar venninnen min sitt akvarium.
Hunnene vil trives uten hanner, ja=) Vil tro det var sverddragerne som drepte slørhalen hvis platyene hadde sluttet å mobbe. Sverddragere er jo litt aggressive.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap